Od januára 2025 vstúpila na Slovensku do platnosti novela zákona o dani z pridanej hodnoty (DPH), ktorá výrazne mení pravidlá zdaňovania pri bezodplatnom darovaní odpísaného hmotného majetku vo firmách. Podľa nových pravidiel sú podnikatelia odteraz povinní odviesť DPH aj v prípade darovania starších vecí, ako sú vozidlá, kancelársky nábytok či elektronika, pokiaľ si z týchto vecí v minulosti uplatnili odpočítanie dane.
DPH už len podľa aktuálnej trhovej ceny
Zásadnou zmenou oproti predchádzajúcemu systému je spôsob stanovenia základu dane. Doteraz mohli firmy vychádzať zo zostatkovej hodnoty darovaného majetku, čo bolo administratívne jednoduchšie a finančne menej zaťažujúce. Nová regulácia však prikazuje odvádzať DPH z aktuálnej trhovej ceny tovaru v čase jeho darovania.
V prípade, že podnikateľ nedokáže presne zistiť túto cenu, umožňuje novela iné dva postupy. Buď sa môže orientovať podľa kúpnej ceny podobného tovaru dostupného na trhu, alebo určiť ako základ dane náklady na vyhotovenie porovnateľného výrobku platné v dobe uskutočnenia darovania.
Tieto nové pravidlá majú zabezpečiť rovnaké podmienky zdaňovania konečnej spotreby bez ohľadu na typ príjemcu, teda či ide o fyzickú osobu alebo podnikateľský subjekt. Poradenská spoločnosť ATLAS GROUP upozorňuje podnikateľov na dôslednú prípravu a dokumentáciu transakcií, keďže nový systém je administratívne oveľa náročnejší.
Výnimky majú aspoň čiastočne uľaviť firmám
Novinkou, ktorá môže podnikateľom čiastočne zmierniť dopady tejto regulácie, je ustanovenie niekoľkých výnimiek. DPH sa nebude musieť odvádzať pri darovaní obchodných vzoriek alebo drobných predmetov určených pre obchodné a propagačné účely, ak ich hodnota neprekročí sumu 17 eur bez DPH za kus.
Táto výnimka je očividne cielená na zachovanie bežnej praxe využívanej firmami na podporu svojich obchodných aktivít, ktoré často rozdávajú menšie reklamné predmety zadarmo.
Vyššie dane, administratíva a firemné náklady
Napriek spomínanej výnimke vedie nový systém k výraznému nárastu administratívnej záťaže a potenciálne aj vyššiemu daňovému zaťaženiu podnikateľov, ktorí radšej starší hmotný majetok darovali, než by ho predávali alebo likvidovali. Týka sa to najmä staršej výpočtovej techniky, zariadenia kancelárií či áut, ktoré stratili účtovnú hodnotu, no stále majú určitú využiteľnosť.
Celkovo možno konštatovať, že zámerom úpravy pravidiel je zabezpečiť väčšiu spravodlivosť na trhu a odstrániť doterajšiu daňovú výhodu pri darovaní výrobkov. Firmy budú musieť venovať oveľa viac pozornosti stanovovaniu správnej hodnoty darovaného majetku a pripraviť sa na nárast nákladov a času venovaného daňovej agende.