Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ SR) sa rozhodol riešiť praktiky dvoch najväčších komerčných televízií na Slovensku, TV Markíza a TV JOJ. Prešetruje ich zásah do sledovania televízneho obsahu v archíve, konkrétne povinnosť, ktorú uložili operátorom – zákaz pretáčania reklám. Tento krok vzbudil negatívne reakcie divákov, ktorým znemožnil jednoduchší zážitok zo sledovania ich obľúbených relácií.
Dominantné postavenie na trhu pod drobnohľadom
Televízie Markíza a JOJ mali v určitom okamihu vyžadovať, aby operátori implementovali technické obmedzenie pretáčania reklamy pri čerpaní obsahu z archívu. Protimonopolný úrad túto praktiku označil za podozrivé konanie, ktoré by mohlo zakladať zneužívanie dominantného postavenia na trhu. Obmedzenie sledovania obsahu bez reklám na najsledovanejších televíznych staniciach podľa úradu negatívne ovplyvnilo divákov, pretože znížilo flexibilitu pri používaní týchto služieb.
Správne konania voči obom televíziám prebiehajú už niekoľko mesiacov. V prípade Markízy bolo v júli rozšírené o ďalší skutok, keďže dôkazy naznačujú možné protisúťažné správanie. Podobne v auguste začal PMÚ správne konanie aj voči televízii JOJ za obdobné praktiky. Celý proces je momentálne vo fáze podrobného skúmania.

Možné sankcie a aktuálny stav
Pokiaľ PMÚ preukáže, že televízie zneužili svoje postavenie na trhu, hrozia im vysoké pokuty. Podľa slovenských právnych predpisov by mohli zaplatiť až desať percent z ich celosvetového obratu za predchádzajúce účtovné obdobie. Zatiaľ však neexistuje žiadne rozhodnutie, ktoré by potvrdilo porušenie pravidiel hospodárskej súťaže.
Aj napriek prebiehajúcim prešetrovaniam televízie naďalej uplatňujú pravidlá obmedzujúce pretáčanie reklám, čo znamená, že diváci sú stále nútení sledovať reklamné bloky pri pozeraní programov z archívu. PMÚ však zdôraznil, že začatie konania ešte neznamená, že televízie skutočne porušili zákon. Výsledky vyšetrovania budú známe až po jeho ukončení.
Situácia okolo sledovania televíznych programov na Slovensku tak zostáva v napätí. Kým operátori aj diváci čakajú na rozhodnutie Protimonopolného úradu, pravidlá stanovené komerčnými televíziami sa nemenia. Diváci tak musia naďalej akceptovať obmedzený komfort pri sledovaní z archívnych služieb.