Elektrické vozidlo Cybertruck spoločnosti Tesla čelí výraznej kritike v súvislosti s nehodou v Texase, kde nedávno zahynul 47-ročný vodič Michael Sheehan. Incident vyvolal právne dôsledky v podobe žaloby, ktorú podala jeho vdova spolu s rodičmi zosnulého. Žaloba poukazuje na vážne bezpečnostné a konštrukčné nedostatky vozidla, ktoré mali zásadne prispieť k smrteľnému výsledku nehody.
Závažné obvinenia z nedostatkov dizajnu
Podľa detailov žaloby vozidlo Tesla Cybertruck v osudnú noc zišlo z cesty a silno narazilo do betónového odtokového žľabu, čo spôsobilo sériu reakcií v batériovom systéme a následný požiar. Automobil bol skonštruovaný tak, že všetky dvere ovládala iba elektronika a chýbali dostatočne efektívne manuálne núdzové alternatívy. Táto situácia sa ukázala ako úplne kritická, keď sa Sheehan po nehode ocitol uväznený vo vnútri vozidla. Experti uvádzajú, že vozidlo dosiahlo pri požiari extrémnu teplotu 2 760 stupňov Celzia, čo viedlo k výrazným poškodeniam telesných pozostatkov obete. Podľa lekárskej správy bol termálny efekt tak intenzívny, že spôsobil skrátenie výšky postavy v dôsledku termálnych fraktúr.
Zástupcovia rodiny zosnulého poukazujú, že napriek skutočnosti, že Sheehan mal podľa zistení v čase nehody v krvi alkohol, tento faktor nemusel automaticky viesť k tragickým následkom. Právnici naopak upozorňujú, že príčinou tragédie bola predovšetkým kombinácia nedokonalého dizajnu a nedostupnosti účinného núdzového systému otvárania dverí. Odborníci na automobilovú bezpečnosť už dlhšie kritizujú minimalizmus dizajnu vozidiel Tesla práve kvôli obavám o nedostatočne dostupné manuálne bezpečnostné systémy v kritických situáciách.

Širší bezpečnostný problém elektromobilov Tesla
Tento prípad však nie je ojedinelý a stáva sa súčasťou širšej debaty o bezpečnosti elektromobilov značky Tesla. Podobný incident sa stal nedávno v Piedmonte v Kalifornii, kde traja pasažieri nenašli únikovú cestu kvôli rovnakým technickým problémom a zomreli vo vnútri horiaceho Cybertrucku. Tesla doteraz zaznamenala celkovo osem významných zvolávacích akcií práve pre dizajnové a technické nedostatky, vrátane problémov s akcelerátorom a nedostatočne upevnenými alebo odnímateľnými časťami karosérie.
Bezpečnostní špecialisti upozorňujú aj na zložitý problém likvidácie požiarov elektromobilov. Lítiovo-iónové batérie, používané v automobiloch Tesla, sú známe tým, že pri poškodení prudko horia a požiare sú mimoriadne ťažko uhasiteľné konvenčnými spôsobmi. Hasičské zbory opakovane poukazujú na to, že hasenie týchto požiarov je komplikované postupmi, ktoré v súčasnosti existujú.
Negatívne udalosti a žaloby proti spoločnosti sa výrazne premietajú aj do hodnoty akcií a verejného imidžu automobilky Tesla. Naposledy spoločnosť nečakane oznámila aj ukončenie výroby modelov Cybertruck a Model Y, čo iba posilnilo obavy trhu a zákazníkov o budúcnosť značky. Táto situácia vyvoláva otázky, či Tesla svojím inovatívnym prístupom nezašla príliš ďaleko a či minimalizmus dizajnu a technologická ambicióznosť nie sú realizované na úkor bezpečnosti ich zákazníkov.