Virtuálny mobilný operátor Okay fón sa dostal pod silný tlak zo strany verejnosti pre opakované sťažnosti klientov na údajné neoprávnené strhávanie platieb. Zákazníci tvrdia, že im boli účtované poplatky za služby aj po tom, čo ich zrušili alebo o ne výslovne prestali mať záujem. V niektorých prípadoch mali problém ukončiť služby aj prostredníctvom oficiálnych kanálov operátora.
Na situáciu upozornil portál Živé.sk, pričom skúsenosti zákazníkov podľa redakcie potvrdzujú podobný priebeh udalostí. Typicky ide o automatickú platbu za dátový balík, ktorú si klient aktivoval, no po ukončení služby sa mu poplatky naďalej strhávajú. Niektorí uvádzajú, že zrušenie predplatného nebolo funkčné ani cez webové rozhranie Okay fónu.
Reklamácia cez banku
Ak operátor nereaguje alebo odmieta uznať zrušenie služby, zákazníkom zostáva možnosť obrátiť sa na banku. Platbu môžu reklamovať ako nedodanú službu, pričom preverovanie transakcie prebieha v spolupráci s kartovou spoločnosťou. Tento proces môže trvať niekoľko mesiacov. Klient má šancu získať peniaze späť, no musí počítať s dlhšou čakacou dobou.

Popri tom pribúdajú negatívne hodnotenia na sociálnych sieťach. Zákazníci na Facebooku Okay fónu upozorňujú na nefunkčné eSIM, slabú alebo žiadnu odpoveď zo zákazníckej podpory a problémy s komunikáciou cez e-mail aj WhatsApp. V recenziách sa opakujú tvrdenia o tom, že zakúpené eSIM profily neboli použiteľné. V diskusiách sa opakovane objavuje aj označenie podvod.
Obmedzené právomoci úradu
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb potvrdil, že podnety na Okay fón eviduje. Zároveň vysvetľuje, že jeho možnosti zasiahnuť sú obmedzené, keďže operátor neposkytuje služby prostredníctvom domácej siete na Slovensku. Okay fón využíva medzinárodný roaming a zahraničných partnerov, pričom príslušným regulátorom je orgán v krajine, kde má poskytovateľ svoju domácu infraštruktúru.
Úrad pripomína, že spotrebiteľ má právo vypovedať zmluvu kedykoľvek a bez uvedenia dôvodu. Ak by poskytovateľ takúto výpoveď nerešpektoval a pokračoval v účtovaní poplatkov, môže to viesť k občianskoprávnym alebo trestnoprávnym dôsledkom. Aj Slovenská obchodná inšpekcia eviduje osem spotrebiteľských podaní, ktoré sa týkajú kvality poskytovaných služieb.
Technické problémy a nové plány
Okay fón nemá uzatvorené zmluvy so slovenskými operátormi Telekom, Orange, O2 ani 4ka. Spolieha sa na zahraničných partnerov, čo podľa dostupných informácií spôsobuje technické komplikácie. Pri zmene partnera musí zákazník často nahrávať nový eSIM profil, aby služby opäť fungovali. V minulosti sa stalo, že služby úplne vypadli a bez novej eSIM nebolo možné pokračovať v ich využívaní.
Napriek pretrvávajúcim problémom spoločnosť avizuje rozšírenie svojho podnikania. Ohlásila službu prenájmu repasovaných iPhonov, pričom za iPhone 14 s pamäťou 128 GB požaduje zálohu 466 eur a mesačný poplatok 6 eur. Záloha má byť podľa vyjadrení spoločnosti plne vratná a bez viazanosti. Za Okay fónom stojí britská firma Beneko.com LLP, ktorá pôsobí na Slovensku prostredníctvom organizačnej zložky v Bratislave, čo podľa odborníkov môže komplikovať riešenie sporov cez slovenské inštitúcie.