Od 1. júla 2026 by mohli mať vybrané skupiny obyvateľov strop na platenie odvodov, aby ich nezasiahlo plánované zvýšenie. Podľa predsedu koaličnej SNS Andreja Danka by sa mali limity týkať dôchodcov, živnostníkov a zamestnancov, ktorí si popri hlavnom pracovnom pomere privyrábajú ďalšou činnosťou. Opatrenie má byť podľa neho pripravené na schválenie na jar.
Limity odvodov od júla 2026
Danko v diskusnej relácii STVR O 5 minút 12 uviedol, že o nastavení limitov odvodov už rokoval s ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erikom Tomášom z Hlasu-SD. Podľa jeho slov má rezort práce pripraviť pravidlá tak, aby od 1. júla 2026 určené skupiny ľudí neplatili zvýšené odvody. „Áno, bude to na jar schválené, minister Erik Tomáš už to má nastavené tak, aby sme stanovili limity pre osoby, ktoré nebudú platiť tie odvody, teda od 1. júla, aby neboli zaťažené tými vyššími odvodmi,“ povedal šéf SNS.
Konkrétne parametre zatiaľ nie sú zverejnené, politici hovoria iba o cieľovom okruhu ľudí. Podľa Danka sa majú limity vzťahovať na dôchodcov, osoby podnikajúce ako živnostníci a na tých zamestnancov, ktorí popri hlavnom úväzku získavajú ďalší príjem inou činnosťou. Cieľom je, aby tieto skupiny od polovice roka 2026 nezvýšili svoje odvody oproti súčasnému stavu. Návrh má koalícia predstaviť na jar, kedy má prebehnúť aj legislatívny proces.

Široká energopomoc a výhrady opozície
V tej istej televíznej diskusii sa politici venovali aj téme energopomoci. Predseda opozičného KDH Milan Majerský upozornil, že na Slovensku stále chýba zákon o energetickej chudobe, ktorý by presne definoval, komu má štát pomáhať pri vysokých cenách energií. Kritizoval pritom vládou schválený model, podľa ktorého má pomoc v objeme takmer 400 miliónov eur dostať približne 90 percent obyvateľov. Podľa Majerského takáto pomoc nie je dostatočne adresná a mala by sa sústrediť na najchudobnejších.
Danko sa s výhradou k adresnosti pomoci čiastočne stotožnil. Poukázal na to, že dnes môžu energopomoc získať aj ľudia s vysokými príjmami, čo podľa neho nie je optimálne. Tvrdí, že štát mal vopred jasne určiť hranice, kto na príspevok dosiahne. Ako jedno z riešení označil využitie údajov Sociálnej poisťovne o výške platov, ktoré by podľa neho umožnili rozlíšiť domácnosti podľa reálnych príjmov. „Hľadal by som riešenie v Sociálnej poisťovni, ktorá by identifikovala nielen energetickú chudobu, ale celkovú chudobu, ktorá je na Slovensku,“ doplnil predseda SNS.
Energetická chudoba a ohrozené domácnosti
Pojem energetická chudoba označuje stav, keď si domácnosť nedokáže z príjmu zabezpečiť základné energetické potreby pri primeranom štandarde života. Ide najmä o náklady na vykurovanie, ohrev vody, varenie, osvetlenie a prevádzku nevyhnutných elektrických spotrebičov. Takéto domácnosti často žijú v chladných bytoch či domoch, majú problémy s platením účtov za energie a bývajú v nehnuteľnostiach v horšom technickom stave.
Najviac ohrozené sú nízkopríjmové rodiny, seniori a obyvatelia energeticky neefektívnych budov. Experti v tejto súvislosti hovoria, že riešením je kombinácia adresnej finančnej podpory a zvyšovania energetickej efektívnosti bývania. To znamená lepšie zateplenie, výmenu starých zariadení alebo modernizáciu vykurovacích systémov, ktoré znižujú spotrebu energií. Práve chýbajúci zákon o energetickej chudobe podľa kritikov sťažuje cielené smerovanie štátnej pomoci k týmto domácnostiam.
Ekonomické súvislosti a šetrenie štátu
Danko pripomenul, že vláda pokračuje v schéme podpory cien energií, pričom pomoc má podľa neho získať 90 percent domácností. Upozornil však, že bez širších krokov sa hospodárstvo nepohne dopredu. Podľa jeho slov je potrebné riešiť náklady na energetické vstupy, motivovať podniky aj ľudí daňovými úľavami, podporovať spotrebu a zároveň zlepšiť čerpanie eurofondov. Ak sa tieto podmienky nenaplnia, ekonomika podľa neho nedokáže výraznejšie zrýchliť.
Predseda KDH Majerský k tomu dodal, že veľký priestor na úspory vidí vo verejnej správe. Spomenul najmä ministerstvá a ich nákupy, napríklad pri motorových vozidlách. Podľa neho by dôsledná konsolidácia a efektívnejšie hospodárenie so štátnym majetkom, energiami a verejnými obstarávaniami dokázali znížiť celkové výdavky štátu. Diskusia o tom, ako skombinovať šetrenie, energopomoc a zmeny v odvodoch, tak bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch.