Na slovenských cestách sa pripravuje zásadná zmena. Od roku 2026 by mohli mestá a obce inštalovať vlastné radarové systémy, ktoré budú zaznamenávať prekročenie povolenej rýchlosti a udeľovať pokuty automaticky. Nový systém, ktorý bude fungovať na princípe objektívnej zodpovednosti, má za cieľ znížiť počet dopravných nehôd a zvýšiť plynulosť premávky, ako informovalo ministerstvo vnútra. Pokuty nebudú priradené k vodičovi, ale priamo k vozidlu, čo znamená, že majiteľ auta dostane hneď poštou oznámenie o prekročení rýchlosti.
Kde budú nové radary
Prvých 279 radarov bude nainštalovaných už v prvej polovici roka 2026. Medzi pilotné lokality patrí Bratislava, Košice, Banská Bystrica či Žilina, ale aj niektoré menšie obce. V Bratislave budú zariadenia umiestnené napríklad na križovatke Bajkalská – Trnavská cesta a na starej seneckej ceste pri nadchode pre chodcov. V Košiciach pôjde o Prešovskú ulicu a križovatku Hlinkova – Národná trieda. Menšie obce, ako Hronovce či Demandice, plánujú nasadiť radary na miestach s častou rizikovou premávkou. Každé nové miesto bude podrobené bezpečnostnej analýze a následne schválené ministerstvom, ktoré sľubuje kontrolu, aby sa predišlo ich zneužívaniu na generovanie ziskov.
Pokuty až do 800 eur
Sankcie budú odstupňované podľa závažnosti priestupkov. V niektorých prípadoch môžu dosiahnuť výšku až 800 eur. Mestám a obciam tak vzniká nielen nový nástroj zvyšovania bezpečnosti, ale aj zdroj príjmov, čo už teraz vyvoláva prvé kritiky. Niektorí odborníci upozorňujú, že niektoré samosprávy môžu umiestňovať radary skôr podľa očakávanej výnosnosti než podľa skutočného rizika. Napriek tomu ministerstvo zdôrazňuje, že prioritou je zníženie nehodovosti, nie finančný profit.

Bezpečnejšie cesty alebo záťaž pre vodičov?
Systém podobný tomu, ktorý má vzniknúť na Slovensku, je už využívaný vo viacerých krajinách vrátane Talianska a Francúzska, kde výrazne prispel k zníženiu počtu nehôd v mestských oblastiach. Ministerstvo očakáva, že podobný efekt bude mať zavedenie radarov aj na domácej pôde. Navyše projekt má byť financovaný z Plánu obnovy, čo znamená, že náklady na jeho implementáciu nezaťažia miestne rozpočty. Nové opatrenie, ak schválené zákonodarcami podľa plánovaného harmonogramu, by malo fungovať od januára 2026 so všetkými lokalitami aktívnymi do júna rovnakého roka. Obce a mestá tak získajú efektívny mechanizmus na zabezpečenie poriadku na cestách, no zostáva otázne, ako to ovplyvní vzťah medzi vodičmi a samosprávami.