Tradičný systém zdaňovania motoristov prostredníctvom spotrebnej dane z benzínu a nafty sa v niekoľkých krajinách sveta dostáva do úzadia. S čoraz väčším počtom elektromobilov a hybridov na cestách rapídne klesajú príjmy, ktoré štáty získavajú na údržbu a výstavbu ciest. Preto naberá na obrátkach myšlienka nahradiť spotrebnú daň poplatkom za každý najazdený kilometer – prístup, ktorý sľubuje väčšiu spravodlivosť, no zároveň vyvoláva diskusie o správnosti a technickej realizovateľnosti.
Island a Nový Zéland udávajú trend
Island sa ako prvá krajina rozhodol pre radikálnu zmenu. Vláda tam úplne zrušila spotrebnú daň na palivá a nahradila ju systémom spoplatnenia každého jedného najazdeného kilometra. Podľa novo zavedeného systému sú všetky typy vozidiel bez výnimky povinné platiť rovnaký poplatok, čím sa eliminuje rozdiel medzi spaľovacími a elektrickými motormi.
Nový Zéland sa teraz vydal rovnakou cestou. Donedávna tam platil poplatok za používanie ciest (známy ako RUC) len pre dieselové autá, elektromobily a plug-in hybridy, avšak nová legislatíva má zaviesť jednotný poplatok za kilometre pre všetkých. Táto zmena reaguje na doterajšiu paradoxnú situáciu, kedy majitelia plug-in hybridov platili spotrebnú daň v cene paliva aj poplatok za jazdu, čím dochádzalo k ich dvojitému zdaneniu.

Skepsa okolo spravodlivosti systému
Systém jednotného spoplatnenia najazdených kilometrov má svoje odpovede na niektoré problémy, no prináša aj nové výzvy. Podľa aktuálnych návrhov by sa poplatok na Novom Zélande počítal rovnako pre všetky vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony. To v praxi znamená, že majitelia malých mestských áut by platili totožnú sumu za jazdu ako vodiči veľkých SUV. Téma rovnosti sa tak dostáva do popredia a vyvoláva otázky, či je opotrebovanie ciest, ktoré spôsobujú ťažšie autá, adekvátne zohľadnené.
Island a Nový Zéland však tvrdia, že zjednocujúci prístup prináša transparentnosť do systému, ktorý sa prispôsobuje novým podmienkam na trhu. Klesajúca spotreba fosílnych palív spôsobená rastom elektromobility viedla k nevyváženosti, kde náklady na cestnú infraštruktúru niesli predovšetkým vodiči so spaľovacími motormi. Tento krok by mal podľa nich motivovať ostatné krajiny k podobným reformám.
Európa na križovatke
Myšlienka náhrady spotrebnej dane za palivá poplatkom za kilometre momentálne rezonuje aj v Európe. Krajiny ako Holandsko a Belgicko už niekoľko rokov intenzívne analyzujú tento systém, pričom sa diskutuje o jeho dopadoch na vodičov, ekonomiku a infraštruktúru. Aj Nemecko alebo Spojené kráľovstvo sledujú tento trend, hoci každý pilier systému od financovania po ochranu osobných údajov zostáva otvorený.
Ekonomický tlak na európske krajiny rastie. Klesajúce príjmy zo spotrebnej dane zasahujú rozpočty na údržbu ciest, pričom elektromobily a hybridy ich využívajú bez rovnocenného príspevku. Navyše sa v rámci EÚ čoraz viac diskutuje o zavedení princípu „používateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“, ktoré by mohli v budúcnosti kompletne zmeniť spôsob financovania dopravy.
Napriek tomu bude Európa čeliť komplikáciám, ktoré izolované ostrovné krajiny ako Island či Nový Zéland riešia jednoduchšie. Technologická a administratívna náročnosť, obavy zo sledovania pohybu áut a politický odpor verejnosti predstavujú prekážky, ktoré sa môžu v krajinách EÚ ukázať ako zásadné. Budúcnosť cestnej dane tak zostáva otáznikom, kým pilier ekologickej mobility získava na dôraze.