Na slovenských cestách čoskoro nadobudnú účinnosť nové pravidlá, ktoré sa nebudú týkať len vodičov, ale aj chodcov a jazdcov na elektrických kolobežkách. Zmena legislatívy z dielne Ministerstva vnútra SR má za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách, chrániť najzraniteľnejších účastníkov premávky a zároveň zaviesť prísnejší postih pre recidivistov. Novela by mala vstúpiť do platnosti v decembri 2025, pričom niektoré opatrenia sa očakávajú od apríla 2026 alebo októbra 2026.
Prednosť pre chodcov a nový režim na priechodoch
Jednou zo zásadných zmien je posilnenie ochrany chodcov. Po novom budú mať chodci prednosť vždy, keď bude z ich správania zrejmé, že chcú vstúpiť na priechod. Vodiči budú povinní prispôsobiť svoju jazdu tak, aby mohli bezpečne zastaviť. Naďalej však platí pravidlo, že chodci nesmú na priechod vbehnúť neočakávane.
Štatistiky z minulého roka poukazujú na pretrvávajúci problém nedostatočnej ochrany chodcov. Z viac ako 11-tisíc zaznamenaných dopravných nehôd bolo medzi 262 obeťami 67 chodcov. Aj preto sa novela zameriava na minimalizáciu rizika na priechodoch a zvýšenie opatrnosti zo strany vodičov.

Prísnejšie opatrenia pre vodičov
Nové pravidlá zavádzajú tvrdší postoj voči vodičom, ktorí opakovane porušujú predpisy. Lehota evidovania troch závažných priestupkov sa predĺži z 12 na 24 mesiacov. Ak sa vodič dopustí štyroch závažných priestupkov v tejto dobe, stratí vodičské oprávnenie. Jeho obnovenie bude podmienené absolvovaním rehabilitačného programu, ďalšieho školenia, psychologických a lekárskych prehliadok, ako aj skúšok.
Okrem toho novela zavedie prísnejšie tresty za prekročenie rýchlosti. Ak vodič prekročí rýchlosť o viac ako 30 km/h v obci alebo o viac ako 40 km/h mimo obce, bude to považované za závažný priestupok. Hoci výšky pokút ostanú nezmenené, kategórie pre prekročenie rýchlosti budú presne stanovené.
Regulácia elektrických kolobežiek a ďalšie zmeny
Elektrické kolobežky budú po novom podliehať prísnejším pravidlám. Ich maximálna povolená rýchlosť bude limitovaná na 25 km/h a nesmú byť vybavené sedadlom. Jazda po chodníkoch sa zakazuje, okrem detí do 10 rokov v sprievode dospelej osoby. Kolobežky budú zároveň musieť byť vybavené výrobným označením.
Zmeny čakajú aj systém výučby v autoškolách. Uchádzači o vodičský preukaz budú musieť najprv zvládnuť teoretickú časť, až potom budú môcť prejsť k praktickým hodinám za volantom. Novela taktiež prináša úpravy v doprave, napríklad skrátenie zákazu jázd kamiónov počas sviatkov či obmedzenie používania BUS pruhov pre taxíky.
Cieľom všetkých týchto zmien je vytvoriť bezpečnejšie prostredie na cestách, kde by tragické nehody neboli pravidlom, ale výnimkou. Uplatňovanie jednotlivých opatrení bude rozdelené na niekoľko etáp s finálnym zavedením niektorých opatrení až v októbri 2026.