Moderné autá sú považované za bezpečnejšie vďaka inovatívnym technológiám a robustnej konštrukcii, no nový výskum z USA naznačuje, že ich nedostatky môžu byť zarážajúcejšie, než by sme si mysleli. Ako ukázala analýza Amerického inštitútu IIHS-HLDI, viditeľnosť z miesta vodiča sa u nových modelov dramaticky zhoršila v porovnaní s vozidlami spred troch desaťročí. Tento trend nie je len otázkou technickej nedokonalosti, ale môže mať priamy vplyv na bezpečnosť na cestách.
SUV a pickupy na konci rebríčka
Výsledky analýzy odhalili, že práve SUV a pickupy majú najhoršie výsledky v oblasti viditeľnosti. U testovaných SUV sa priemerná viditeľnosť znížila o 58 %, čo je alarmujúci pokles. Konkrétnym príkladom je Honda CR-V, ktorej viditeľnosť klesla z pôvodných 68 % z roku 1997 na len 28 % v roku 2023. Vodiči tak môžu mať výrazne zníženú schopnosť všimnúť si prekážky na vozovke, čo zvyšuje riziko nehôd.
Pickupy, zastúpené v teste modelom Ford F-150, síce zaznamenali relatívne menší pokles viditeľnosti o 17 %, avšak autori varujú, že tieto vozidlá boli na tom zle už pred 30 rokmi. Hlavným dôvodom zhoršenia viditeľnosti u SUV a pickupov je ich robustná konštrukcia – vyššia kapota a širšie stĺpiky, ktoré prispievajú k zväčšeniu mŕtvych zón. Súčasný dizajn týchto áut kladie dôraz na pasívnu bezpečnosť vozidla, no negatívne ovplyvňuje schopnosť vodiča vidieť svoje okolie.

Sedany ako najlepšia voľba
Medzi testovanými typmi vozidiel vykázali sedany najmenšie zhoršenie viditeľnosti. Napríklad, u modelu Honda Accord došlo k poklesu viditeľnosti z 65 % na 60 %, čo je len minimálna zmena. Podobne na tom bola Toyota Camry so znížením zo 61 % na 57 %. Priemerný pokles viditeľnosti na úrovni 8 % považujú odborníci za nepatrný a v rámci možných chýb meraní.
Dizajn sedanov, ktorý zahŕňa nižšiu kapotu a drobnejšie stĺpiky, zabezpečuje oveľa lepší výhľad vodiča na vozovku a okolie vozidla. To znamená, že aj bez podpory moderných technológií dokážu vodiči lepšie reagovať na náhlu prekážku alebo iného účastníka cestnej premávky.
Technológie ako čiastočné riešenie
Zhoršená viditeľnosť v súčasných vozidlách má výrazný vplyv na bezpečnosť chodcov a cyklistov. Za posledné roky vzrástol počet smrteľných nehôd s týmito účastníkmi cestnej premávky o 37 %. Moderné SUV a pickupy so svojimi rozsiahlymi mŕtvymi zónami prispeli k tomu, že vodiči majú obmedzenú možnosť okamžite reagovať.
Kompromisom medzi bezpečnostnými prvkami a obmedzenou viditeľnosťou sú pokročilé asistenčné systémy, ktoré postupne zavádza Európska únia. Technológie ADAS, ako núdzové brzdenie či detekcia chodcov, môžu pomáhať vodičom pri riešení kritických situácií. Tieto systémy dokážu pomocou kamier a senzorov identifikovať objekty v mŕtvych zónach, čím aspoň čiastočne kompenzujú nedostatky v dizajne vozidiel.
Výskum však naznačuje, že vodiči, ktorí uprednostňujú bezpečnosť a vyššiu úroveň kontroly nad situáciou na ceste, by mali siahať skôr po modeloch sedanov. Tieto vozidlá prinášajú optimálnu kombináciu komfortu, ovládateľnosti a výhľadu, čo ich robí najspoľahlivejšou voľbou pre moderného motoristu.