Odloženie účinnosti zákona, ktorý povoľuje montáž predného brzdového svetla (PBS), môže mať významné finančné aj bezpečnostné dopady na Slovensko. Podľa analýzy vypracovanej na Žilinskej univerzite by posunutie zavedenia tejto technológie až na rok 2029 znamenalo pre štátny rozpočet ročnú stratu minimálne 186 miliónov eur. Výpočet zahŕňa náklady spojené s neodvrátenými škodami na majetku, zdravotnou starostlivosťou a stratou ekonomickej produkcie. Technológia PBS, využívaná na zlepšenie bezpečnosti v cestnej premávke, je pritom podľa odborníkov vysoko rentabilná.
Ekonomické a bezpečnostné prínosy
Predné brzdové svetlo, navrhnuté ako dobrovoľné vybavenie vozidiel kategórie M a N, má podľa analýzy potenciál výrazne ovplyvniť bezpečnosť na cestách aj hospodárske výsledky celej krajiny. Podľa výskumu zameraného na jeho ekonomický dopad by už pri vybavení 20 % slovenských vozidiel prinieslo PBS za päť rokov kumulatívnu úsporu až 931,75 milióna eur. Táto suma predstavuje odvrátené škody na majetku, zníženie nákladov na zdravotnú starostlivosť a ušetrenú ekonomickú produkciu v dôsledku nižšieho počtu dopravných nehôd.
V pilotnej fáze testovania, ktorá prebiehala v roku 2023 v Trenčianskom a Žilinskom kraji, bolo PBS nasadené len na 0,4 % vozidiel. Aj napriek tomuto minimálnemu zastúpeniu dokázalo prispieť k úsporám vo výške 29,5 milióna eur a zachrániť jeden ľudský život. Tieto údaje preukázali, že technológia má okamžitý a merateľný prínos pre bezpečnosť na cestách.

Technológia pre vyššiu predvídateľnosť
Základná funkcia predného brzdového svetla spočíva v zlepšení komunikácie medzi vodičom a ostatnými účastníkmi premávky. Svetlo zelenej farby, synchronizované s brzdovými svetlami vzadu, okamžite signalizuje chodcom, cyklistom aj vodičom, že vozidlo brzdí. Tento vizuálny prvok eliminuje nebezpečné situácie, kde chýba jasný signál o zámere vodiča, čím sa znižuje riziko kolízií na prechodoch pre chodcov, križovatkách a vedľajších cestách.
Praktické využitie PBS bolo ilustrované na prípadoch, ako je spomaľovanie vozidla pred priechodom pre chodcov. Svetlo umožňuje chodcom získať istotu, že vodič ich vidí a dáva im prednosť. Rovnako sa tento systém osvedčil na križovatkách, kde napríklad čakajúci vodič pri odbočovaní vľavo vidí, že protiidúce vozidlo reálne brzdí.
Kritika odkladu a odporúčania odborníkov
Odborníci z výskumného tímu upozorňujú, že pre spoločnosť je tento systém kľúčový nielen z hľadiska bezpečnosti, ale aj z pohľadu nákladovej efektívnosti. Investícia v desiatkach eur na jedno vozidlo má návratnosť v stovkách miliónov eur, čo z PBS robí jedno z najrentabilnejších opatrení, aké je možné zaviesť. Odporúčajú preto nečakať do roku 2029, ale povoliť používanie tejto technológie už od januára 2026, aby sa čo najskôr predchádzalo stratám na životoch a financiách.
Predné brzdové svetlo zvyšuje predvídateľnosť a plynulosť dopravy, pričom pomáha najzraniteľnejším účastníkom, ako sú chodci a cyklisti. Slovensko má podľa analýz unikátnu príležitosť stať sa priekopníkom tejto inovatívnej technológie v Európe. Zdržiavanie jej zavedenia by však mohlo znamenať stratenú šancu na bezpečnejšiu a ekonomickejšiu cestnú premávku.