Elektromobilita na Slovensku čelí výzvam, nová iniciatíva ministerstva hospodárstva však otvára dvere k zásadnému posunu. Napriek zatiaľ nízkej popularite elektrických vozidiel (EV) medzi slovenskými vodičmi vláda oznámila významné investície, ktoré by mohli motivovať viac ľudí k prechodu od spaľovacích motorov k elektromobilite.
Nové rýchlonabíjačky na slovenských diaľniciach
Ministerstvo hospodárstva SR spúšťa obstarávanie rozsiahlej výstavby ultrarýchlych staníc na nabíjanie elektromobilov. Plánovaný projekt počíta s vybudovaním 35 moderných nabíjacích prvkov, ktoré spolu ponúknu 251 jednotlivých nabíjacích bodov. Väčšina, konkrétne 219 bodov, bude slúžiť pre osobné a ľahké úžitkové automobily. Zvyšných 32 je určených pre nákladné vozidlá a ťažšie úžitkové vozidlá.
Nové rýchlonabíjačky budú schopné nabiť elektrické vozidlo približne za 15 minút, pričom majú byť strategicky rozmiestnené pozdĺž hlavných diaľničných trás zo západu na východ krajiny. Podobné ultrarýchle nabíjačky už v minulom roku pribudli aj na iných lokalitách, no celková infraštruktúra ostáva stále nedostatočná. Ku koncu minulého roka bolo na Slovensku vybudovaných celkovo vyše 2 500 nabíjacích bodov pre elektromobily, toto číslo však Slovensku nezabezpečuje ani priemernú pozíciu v porovnaní s vyspelejšími európskymi krajinami.

Dôvody nízkeho záujmu o elektromobilitu na Slovensku
Hoci vláda plánuje do nabíjacej infraštruktúry investovať približne 177 miliónov eur z prostriedkov Plánu obnovy, existujú významné faktory, ktoré stále brzdia záujem Slovákov o elektrické vozidlá. Jedným z hlavných problémov je nedostatočný počet dostupných nabíjacích miest na hlavných trasách a v regiónoch. To podľa dopravných analytikov výrazne znižuje komfort používania elektromobilov, pretože vodiči si dôkladne overujú infraštruktúru nabíjania v okolí predtým, než si EV zakúpia.
Ďalším zásadným dôvodom nezáujmu je cena elektrických vozidiel, ktorá na slovenskom trhu zatiaľ vo väčšine prípadov výrazne prevyšuje cenu áut so spaľovacími motormi, čo môže byť pre mnohých vodičov podstatná prekážka. Kvôli týmto faktorom sa slovenskí spotrebitelia často radšej prikláňajú k hybridným riešeniam, ktoré ponúkajú kombináciu nižších emisií a tradične dostupného tankovania paliva.
Vláda si od nových staníc sľubuje zmenu v preferenciách vodičov
Vládny plán je navrhnutý tak, aby sa dostupnosť ultrarýchleho nabíjania EV výrazne zvýšila najmä pozdĺž dlhých cestných úsekov, ako je napríklad diaľnica medzi Bratislavou a Košicami. Vďaka krátkemu, približne 15-minútovému nabitiu vozidiel, môžu elektromobily podľa očakávania začať postupne konkurovať pohodliu benzínových či dieselových áut.
Z dlhodobého hľadiska má vláda ambíciu túto infraštruktúru nepretržite prevádzkovať a podporovať minimálne najbližších 16 rokov. Investícia má podľa dopravných analytikov potenciál výrazne posilniť využívanie elektromobility v krajine, avšak súčasná realita predaja elektrických vozidiel stále zostáva relatívne slabá. Až čas ukáže, či nové investície do nabíjacej siete prinesú očakávaný nárast záujmu Slovákov o kúpu EV alebo zostanú len čiastočným krokom k širšiemu rozvoju tohto moderného typu mobility.