Každý motor má svoju jedinečnú konštrukciu a technické špecifikácie, z ktorých vyplýva aj jeho spotreba motorového oleja. Častokrát však môže byť vyššia spotreba dôvodom na rozčúlenie majiteľov vozidiel, predovšetkým pri agregátoch, ktoré vyžadujú časté dolievanie oleja. Pozreli sme sa na konkrétne motory, ktoré si získali povesť takzvaných „žrútov“ oleja.
Rekordmani zo západu: TSI a V8
Medzi motory s nadmernou spotrebou motorového oleja patria najmä niektoré modely od značiek Volkswagen a BMW. Motory TSI, vyrábané nemeckým Volkswagenom v rokoch 2008 až 2012, sa ukázali ako obzvlášť problematické. Jednotky s objemami 1.4, 1.8 a 2.0 TSI mohli dosahovať spotrebu až 1,5 litra oleja na každých tisíc kilometrov. Hlavnou príčinou sú príliš tenké piestne krúžky, ktoré sa ľahko opotrebovali, pričom svoju úlohu zohral aj chybný odlučovač olejových pár.
Podobné problémy mali aj obe verzie motorov V8 od BMW s označeniami N63 a S63, ktoré boli vyrábané pred rokom 2013. Tieto motory s turbodúchadlami medzi valcami boli náchylné na prehrievanie, čo spôsobilo degradáciu tesnení a piestnych krúžkov. Výsledkom bola zvýšená spotreba oleja a nutnosť pravidelného dolievania.

Ázijské značky taktiež zaváhali
Aj napriek všeobecne spoľahlivej povesti japonských motorov sa našli výnimky potvrdzujúce pravidlo. Motory VVT-i od Toyoty, konkrétne s objemami 1.4 a 1.8 litra, používané na prelome storočí v modeloch Corolla a Avensis, mali problémy s chybnými piestnymi krúžkami. Táto konštrukčná chyba spôsobila zvýšenú spotrebu oleja, no Toyota sa rozhodla chybu riešiť a neskôr ponúkla bezplatné opravy v rámci predĺženej záruky.
Niečo podobné zasiahlo aj motory VTEC od Hondy, ktoré sú známe svojou efektivitou pri vysokých otáčkach. Pri dynamickom štýle jazdy však dochádzalo k zvýšenej spotrebe oleja, ktorá mohla dosiahnuť pol litra na tisíc kilometrov. Výkon týchto motorov sa v takýchto podmienkach odrazil na vyšších nákladoch ich majiteľov.
Talianske a francúzske motory nezostali pozadu
Motor 1.4 Fire od Fiatu síce získal reputáciu odolného agregátu, no jeho voľnejšie pasovanie súčiastok spôsobuje straty oleja, najmä pri zanedbanej údržbe. Pri pravidelnej kontrole a dolievaní však tento motor dokáže ponúknuť dlhú životnosť aj po státisícoch kilometrov.
Alfa Romeo mala problémy s motorom 2.0 JTS, ktorý, kvôli nedostatočnému mazaniu valcov, prepúšťal motorový olej do spaľovacej komory. Podobné nedostatky sa objavili aj u francúzskeho motora 1.6 THP, používaného v automobiloch Peugeot a Citroën. Pri dynamickej jazde môže jeho spotreba dosahovať až pol litra na tisíc kilometrov, čo je pre majiteľov nákladným nepríjemným prekvapením.
Dôležitosť údržby a výmena oleja
Spotreba motorového oleja môže byť ovplyvnená nielen konštrukčnými nedostatkami motorov, ale aj štýlom jazdy. Agresívna a dynamická jazda spravidla vedie k vyššiemu úbytku oleja. Preto odborníci odporúčajú pravidelnú kontrolu jeho hladiny a používanie výrobcom odporúčaných druhov oleja. V prípade starších vozidiel môže byť vhodnou stratégiou prechod na hustejší olej, ktorý pomôže minimalizovať straty.
Zabránenie technickým problémom a predĺženie životnosti motora je predovšetkým otázkou dôslednej starostlivosti. Pravidelné dopĺňanie a výmena oleja sú najjednoduchšími, no zásadnými krokmi k udržaniu auta v perfektnom stave.