Výstavba kľúčovej dopravnej infraštruktúry na Slovensku sa dostáva do nového tempa. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) za posledné mesiace výrazne pokročili s realizáciou viacerých strategických projektov. Medzi najvýznamnejšie patrí príprava predĺženia diaľnice D1 až k ukrajinským hraniciam a pokrok pri výstavbe diaľnice D3 na severe Slovenska, ktorá odľahčí preťažené úseky v okolí Žiliny a Kysúc.
D1 smerom na Ukrajinu
Plán na predĺženie diaľnice D1 z oblastí východne od Košíc, konkrétne z Bidoviec, až po hraničný priechod Vyšné Nemecké, vstúpil v júli do fázy environmentálneho posudzovania (EIA). Celková dĺžka nového úseku má dosiahnuť až 72 kilometrov. Trasa bude prechádzať cez známy priechod Dargov a postupovať južne okolo Michaloviec. Predbežný rozpočet projektu sa odhaduje na 1,8 miliardy eur, pričom financovanie bude zabezpečené z európskych zdrojov.
Realizácia tejto diaľnice má odľahčiť cestnú infraštruktúru v Zemplíne, keďže tranzitná doprava aktuálne zaťažuje viac než 20 obcí vrátane Sečoviec a Michaloviec. Očakáva sa, že nová trasa zabezpečí plynulejšie spojenie medzi Košicami a Ukrajinou, čím zlepší podmienky prepravy, podporí investície a oživí turizmus v regióne. Z pohľadu medzinárodnej dopravy bude tento úsek slúžiť ako dôležitý prepojovací bod na transeurópsku dopravnú sieť, čo môže mať strategický význam nielen pre ekonomickú spoluprácu, ale aj pre zvládanie krízových situácií a povojnovú obnovu Ukrajiny.

Kritické úseky na severe: D3 a tunel Višňové
Sever Slovenska sa tiež dočká zásadnejších zmien v dopravnej infraštruktúre. NDS aktuálne vyhodnocuje ponuky na výstavbu úseku D3 medzi Žilinou (Brodno) a Kysuckým Novým Mestom. Tento 11,2-kilometrový úsek patrí medzi najzaťaženejšie v krajine. Denne ním prejde až 25-tisíc vozidiel, čo spôsobuje rozsiahle dopravné problémy na ceste I/11. Podľa plánov by sa výstavba diaľnice mohla začať už v septembri 2025 a jej dokončenie je predbežne naplánované na marec 2029.
Ďalším prínosom bude dokončenie tunela Višňové na diaľnici D1, ktorý má byť, po sérii odkladov a komplikácií, uvedený do prevádzky v prvej polovici roka 2026. Po sprevádzkovaní, ako najdlhší tunel na Slovensku, zásadne uľahčí dopravu v okolí Žiliny a zabezpečí plynulé spojenie Bratislavy so zvyškom krajiny.
Zásadné zlepšenia pre regióny
Plánované projekty síce počas výstavby spôsobia viaceré dopravné obmedzenia, avšak prínos pre regióny severného a východného Slovenska bude výrazný. Očakáva sa zníženie investičného dlhu, ktorý dlhodobo brzdí rozvoj dopravy. Investície do modernizácie dopravných trás prinesú efektívnejšie a bezpečnejšie cestovanie, pričom pozitívne ovplyvnia ekonomickú a spoločenskú dynamiku Slovenska. Výsledkom bude kvalitnejšia infraštruktúra, ktorá výrazne zvýši konkurencieschopnosť krajiny.