NEWSBYTE.sk
pondelok, 22. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • Daň
  • auto
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Mobilita > Koniec za volantom pre seniorov? Prvá krajina dala STOPku vodičom nad 81 rokov, EÚ zvažuje podobné kroky
MobilitaNovinky

Koniec za volantom pre seniorov? Prvá krajina dala STOPku vodičom nad 81 rokov, EÚ zvažuje podobné kroky

Starší šoféri majú v Peru smolu, za volant auta si už nesadnú, akonáhle dovŕšia vek 81 rokov. Krajina pristúpila k radikálnemu kroku.

4. augusta 2025

Peru sa zapísalo do histórie ako prvá krajina na svete, ktorá zakázala šoférovanie seniorom nad 81 rokov. Rozhodnutie vyvolalo množstvo otázok týkajúcich sa bezpečnosti na cestách a práv jednotlivcov, zatiaľ čo Európska únia uvažuje o sprísnení pravidiel pre starších vodičov.

Radikálny krok v Peru

Peru zaviedlo striktné opatrenie, ktoré znemožňuje starším osobám vo veku nad 81 rokov sadnúť za volant bez ohľadu na ich zdravotný stav. Tamojšia vláda argumentuje, že to má zvýšiť bezpečnosť na cestách, ktoré patria medzi najnebezpečnejšie na svete. Opatrenie platí automaticky, takže ani lekárske prehliadky nezaručia výnimky. Reflexy, zhoršené vekom, spolu s inými rizikovými faktormi mali byť hlavnými dôvodmi pre zákaz.

Toto rozhodnutie je vnímané rôzne. Kým niektorí ho schvaľujú ako nevyhnutné opatrenie, iní, vrátane aktívnych vodičov zo staršej generácie, sa cítia diskriminovaní. Podľa seniora Milana Boroša, ktorý vo svojich 82 rokoch stále aktívne šoféruje a je vo výbornej forme, ide o „nešťastný krok“, ktorý neberie do úvahy zdravotný stav jednotlivca.

Európa a Slovensko: Prísnejšie kontroly namiesto zákazu

Na rozdiel od Peru, Európska únia zatiaľ nepristúpila k tak drastickému kroku, no pripravuje zmeny pravidiel pre starších vodičov. Cieľom je zjednotenie legislatívy v rámci členských štátov, pričom by sa vodičské preukazy pre osoby nad 70 rokov mali vydávať len na dva roky. Navyše sa plánuje zaviesť pravidelné preskúšanie vodičských schopností, aby sa overilo, či starší vodiči stále spĺňajú požadované fyzické a mentálne schopnosti.

Na Slovensku v súčasnosti platí, že vodiči vo veku nad 65 rokov musia absolvovať zdravotné prehliadky minimálne raz za päť rokov. V prípade potreby môžu lekári ich intervaly skrátiť alebo obmedziť jazdu na určité podmienky, napríklad iba počas dňa alebo mimo diaľnic.

Poznámky zo zdravotníckych zdrojov upozorňujú na riziko rýchlych zdravotných zmien u vodičov vo veku 75 až 80 rokov. Práve preto odporúčajú pravidelnejšie prehliadky každé dva roky, čo by mohlo byť zavedené aj do budúcnosti.

Dopravná nehoda: Je senior zlý šofér?

Aj keď starší vodiči často čelia kritike či posmechu, štatistiky hovoria iným jazykom. Na Slovensku spôsobili seniori nad 65 rokov minulý rok približne 900 dopravných nehôd. Avšak v porovnaní s mladými vodičmi, ktorí majú vodičský preukaz len čerstvo, sú tieto čísla nižšie. Mladí vodiči majú na svedomí vážnejšie nehody, ktoré často končia tragicky.

Aj preto niektorí odborníci tvrdia, že problém bezpečnosti na cestách nie je len o veku, ale o individuálnych schopnostiach a zodpovednosti vodičov. Rastúci počet starších šoférov však signalizuje, že spoločnosť musí nájsť udržateľný spôsob, ako zabezpečiť, aby boli cesty bezpečné pre všetkých účastníkov premávky, bez ohľadu na vek.

Neprehliadnite

Meteorológovia varujú vodičov pred hmlou: 22. a 23. decembra klesne viditeľnosť
EÚ od budúceho roka ruší výnimku: Lacné zásielky z Číny zdražia o 3 eurá
Eurobarometer: Slováci dôverujú Európskej únii viac než vláde, podpora stúpla na 54 percent
Slovensko od decembra 2026 mení zákon o vadných výrobkoch, platí aj pre softvér
ŠTÍTKY:Európska úniaVládaVodiči
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Robert Fico rozhodol: Európske milióny na energopomoc, ale kto na to doplatí?
Ďalší článok Po tomto môže benzín skončiť nadobro: Revolučný elektromobil s testom 120-tisíc km mení pravidlá hry
Najčítanejšie
Výdaj liekov na Slovensku čakajú zmeny, lekárne vrátia neprevzaté balenia do troch dní
Novinky Politika
Poďakovanie výstražnými svetlami môže vodičov na Slovensku stáť pokutu až 150 eur
Bezpečnosť Mobilita
Falošní kontrolóri v Trebišovskom okrese zneužívajú dotácie Obnov dom, hrozia krádeže a vydieranie
Bezpečnosť Novinky
Nový Žandársky zbor začal hliadkovať v obciach, prvé hliadky už v decembri 2025
Bezpečnosť Novinky
Prebytok masla v Európe stlačil ceny na Slovensku pod 1 euro
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

Nové autá od júla 2026 v EÚ zdražejú o tisíce kvôli povinným systémom

Od januára štát vyplatí domácnostiam len 25 % energopomoci, zvyšok až po kontrole

Vládny špeciál s Ficom mal v Bruseli nehodu, návrat je možný najskôr 19. decembra

Ukrajina mieri do EÚ v januári 2027, dôsledky pocíti aj Slovensko

EÚ od 1. júla 2026 zdaní lacné zásielky z Číny paušálom 3 eurá

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.