Ministerstvo financií Slovenskej republiky zverejnilo prvé výsledky výberu novej transakčnej dane, ktorá bola zavedená od apríla tohto roka. Za obdobie od apríla do júna sa do štátneho rozpočtu podarilo vybrať 135 miliónov eur. Aj keď tento výber zodpovedá očakávaniam rezortu, pôvodne vyššie odhady celoročného výnosu museli byť znížené v súlade s aktuálnym vývojom legislatívy a ekonomiky.
Nižšie odhady a zdôvodnenie úprav
Ministerstvo financií pôvodne očakávalo, že za deväť mesiacov fungovania dane prinesie táto novinka až 550 miliónov eur. Aktuálne však tento odhad korigovalo na približne 420 miliónov eur. Zníženie očakávaných výnosov odôvodnilo dvoma hlavnými faktormi.
Prvým je séria legislatívnych zmien, ktoré znížili rozsah dane. V zákone pribudli viaceré výnimky, oslobodzujúce od dane platby dobročinných organizácií, škôl či zdravotných poisťovní. Druhým faktorom je spomalenie ekonomickej aktivity v dôsledku hospodárskej neistoty a globálnych rizík, ako sú možné americké clá. To prispelo k poklesu transakčnej aktivity a viedlo k nižšiemu výberu dane.

Vplyv na štátny rozpočet a hospodárenie
Ani pri menej optimistických odhadoch nemožno ignorovať významný dopad novej dane na finančné hospodárenie Slovenska. Do konca júla sa medziročne zlepšilo hospodárenie štátneho rozpočtu o 553 miliónov eur, pričom hotovostný schodok predstavoval 3,6 miliardy eur. Celkové príjmy štátneho rozpočtu vzrástli o 16,8 %, zatiaľ čo výdavky stúpli o 9 %.
Najväčší rast v rámci daňových príjmov zaznamenala daň z pridanej hodnoty (DPH), ktorá priniesla o 782 miliónov eur viac než v rovnakom období minulého roka. Výrazne rástli aj príjmy z dane z príjmov právnických osôb, ktoré sa zvýšili o 221 miliónov eur.
Kritické hlasy a možné negatíva
Transakčná daň však zostáva predmetom kritiky z dôvodu svojich nepriamych vplyvov na ekonomiku i bežných občanov. Hlavným argumentom skeptikov je, že hoci sú platiteľmi dane najmä banky a finančné inštitúcie, tieto náklady sa zvyčajne prenášajú na zákazníkov. Výsledkom sú vyššie poplatky za bankové služby, drahšie úvery a nižšie výnosy zo sporenia či investícií.
Ekonomika tým čelí rizikám zníženej likvidity a zvýšenej volatility trhu, čo môže prehĺbiť bariéry pre financovanie podnikov. Navyše, v globálnom meradle môže takáto daň znevýhodniť Slovensko v konkurencii so štátmi bez podobnej legislatívy. Finančné transakcie sú ľahko presúvateľné, čo môže v krajnom prípade viesť k odlivu kapitálu a oslabeniu daňového základu.
Výnosy verzus zadlženie
Zástancovia transakčnej dane vyzdvihujú jej potenciál priniesť významné príjmy do štátneho rozpočtu, ktoré by mohli podporiť verejné služby alebo konsolidovať finančné zdravie krajiny. Realita je však zatiaľ komplikovanejšia. Napriek novým zdrojom príjmov slovenský verejný dlh v prvom štvrťroku 2025 stúpol o 3,5 percentuálneho bodu na rekordných 62,8 % HDP. Tento nárast bol jedným z najvyšších v EÚ a signalizuje, že riadenie verejných financií si bude vyžadovať ďalšie reformy a opatrenia.
Ministerstvo financií plánuje predstaviť presnejšie prognózy na nasledujúce roky na septembrovom zasadnutí Výboru pre daňové prognózy, čo môže vniesť viac svetla do efektivity a budúcnosti tejto kontroverznej dane.