Vo švajčiarskom Lausanne došlo k zaujímavému prípadu pokuty za prekročenie rýchlosti, ktorá vďaka tamojším pravidlám dosiahla extrémnu výšku. Milionár s francúzskym občianstvom bol prichytený pri jazde rýchlosťou 77 km/h v zóne, kde je povolená maximálne 50-ka. Sankcia, ktorú mu uložila prokuratúra kantónu Vaud, dosiahla úroveň 90-tisíc švajčiarskych frankov. Tento prípad znovu otvára diskusiu o efektivite a spravodlivosti pokutových systémov v rôznych krajinách.
Pokuty podľa majetkových pomerov
Švajčiarsky systém pokutovania sa odlišuje od väčšiny ostatných krajín tým, že pri určovaní výšky sankcií zohľadňuje majetkové pomery a príjmy vodiča. V uvedenom prípade bola pokuta stanovená tak, aby mala citeľný odstrašujúci účinok na milionára. Z celkovej sumy 90-tisíc frankov musel vodič okamžite zaplatiť 10-tisíc. Zostávajúcich 80-tisíc predstavuje podmienečnú časť, ktorú bude musieť uhradiť len v prípade, že sa počas nasledujúcich troch rokov dopustí podobného priestupku.
Cieľom tohto systému je dosiahnuť, aby pokuta mala rovnaký výchovný účinok na každého. Tento prístup zabraňuje tomu, aby boli nízkopríjmoví občania neúmerne trestaní, zatiaľ čo pre bohatých by rovnaká sankcia bola zanedbateľná. V niektorých švajčiarskych kantónoch sa tento systém používa už roky a podobné modely sú populárne aj v ďalších krajinách ako Fínsko či iné škandinávske štáty.

Švajčiarsky model verzus slovenský systém
Na Slovensku je systém pokutovania za dopravné priestupky postavený na pevne stanovených sadzbách. Tie nezohľadňujú majetkové pomery vodičov, ale odvíjajú sa od toho, o koľko kilometrov za hodinu boli prekročené rýchlostné limity a kde k priestupku došlo. Napríklad za prekročenie rýchlosti o 27 km/h v obci by bol vodič na Slovensku pokutovaný sumou 100 eur na mieste, prípadne 200 eur v správnom konaní.
Rozdiel medzi švajčiarskym a slovenským systémom je markantný. Kým vo Švajčiarsku má byť pokuta rovnakou „finančnou bolesťou“ pre všetkých, na Slovensku je finančne výhodnejšia pre vyššie príjmové skupiny. Slovenský model má síce výhodu v jednoduchosti, prehľadnosti a v absencii potreby zisťovania majetkových pomerov, ale za cenu nedostatočného odstrašujúceho účinku pre bohatých vodičov.
Budúcnosť spravodlivého pokutovania?
Švajčiarsky model môže slúžiť ako inšpirácia pre reformu dopravných predpisov vo viacerých krajinách, no prináša aj množstvo výziev. Jeho zavedenie by znamenalo potrebu prístupu k citlivým finančným údajom, čo môže vyvolať obavy zo strany verejnosti z možného zásahu do súkromia. Zároveň ide o náročnejší administratívny proces, čo by mohlo zvyšovať náklady na správu takéhoto systému.
Slovensko aktuálne zotrváva pri pevne stanovených sadzbách, no otázka spravodlivosti a efektivity systému sa častokrát otvára pri diskusiách o výške trestov. Švajčiarsky príklad ukazuje, že odstrašujúci účinok a rovnosť pred zákonom možno dosiahnuť aj iným spôsobom, no za cenu výrazne vyššej komplexnosti systému. Ostáva na každej krajine, aby zvolila prístup, ktorý považuje za najlepšie vyhovujúci jej potrebám a hodnotám.