NEWSBYTE.sk
sobota, 26. júl 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • EK
  • auto
  • Vláda
  • AI
  • Vodiči
  • Slováci
  • Daň
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Blog > Novinky > Európske automobilky ZDVIHLI rukavicu: Chcú poraziť technologických gigantov, vodičov čakajú zásadné zmeny
NovinkyTechnológie

Európske automobilky ZDVIHLI rukavicu: Chcú poraziť technologických gigantov, vodičov čakajú zásadné zmeny

Nemecké automobilky idú do boja s Googlom a Applom, chcú vlastnú softvérovú platformu. Má to potenciál, ale aj riziká.

25. júla 2025

Európske automobilky sa postavili proti rastúcej technologickej závislosti na amerických gigantov, akými sú Google a Apple. V snahe získať späť kontrolu nad softvérovými systémami vo vozidlách oznámili vytvorenie novej aliancie, ktorá má vyvinúť jednotnú európsku softvérovú platformu. Tento krok má posilniť digitálnu suverenitu a nezávislosť európskych automobiliek, pričom získal aj podporu nemeckej vlády. Projekt má byť odpoveďou na obavy zo zneužitia citlivých údajov a rastúcu dominanciu amerických systémov, ako sú Android Auto a Apple CarPlay.

Európska platforma pod domácou kontrolou

Do iniciatívy sa zapojili poprední výrobcovia automobilov, ako sú Mercedes-Benz, BMW a Volkswagen, spolu s kľúčovými dodávateľmi, ako Bosch, Continental, ZF, Hella a Valeo. Cieľom projektu je vytvoriť otvorenú a štandardizovanú softvérovú architektúru, ktorá by spadala pod striktné pravidlá Európskej únie na ochranu osobných údajov (GDPR) a zároveň zabezpečila kontrolu nad zberom dát priamo v rukách automobiliek.

Aliancia plánuje zamerať vývoj platformy na kritické oblasti, ako sú aktualizácie softvéru na diaľku (over-the-air), kybernetická bezpečnosť a integrácia autonómnych systémov. Tento projekt nie je len o prepracovanom používateľskom rozhraní, ale o budovaní komplexného ekosystému, ktorý sa bude prispôsobovať potrebám budúcich technológií. Ide o reakciu na hĺbkovú technologickú integráciu, ktorá dnes čoraz viac určuje hodnotu moderných vozidiel.

TECHBYTE
EÚ pripravuje NOČNÚ MORU: Ak máte staršie auto, máme VEĽMI zlé správy

EÚ pripravuje NOČNÚ MORU: Ak máte staršie auto, máme VEĽMI zlé správy

SPP sa Ruska nechce vzdať: Plánuje obnoviť plynovod Bratstvo, stretáva sa s vedením Gazpromu

SPP sa Ruska nechce vzdať: Plánuje obnoviť plynovod Bratstvo, stretáva sa s vedením Gazpromu

Presne TAKTO Slováci prichádzajú o svoje zarobené peniaze. UKÁŽKA nového podvodu

Presne TAKTO Slováci prichádzajú o svoje zarobené peniaze. UKÁŽKA nového podvodu

EÚ pripravuje NOČNÚ MORU: Ak máte staršie auto, máme VEĽMI zlé správy
EÚ pripravuje NOČNÚ MORU: Ak máte staršie auto, máme VEĽMI zlé správy
SPP sa Ruska nechce vzdať: Plánuje obnoviť plynovod Bratstvo, stretáva sa s vedením Gazpromu
SPP sa Ruska nechce vzdať: Plánuje obnoviť plynovod Bratstvo, stretáva sa s vedením Gazpromu
Presne TAKTO Slováci prichádzajú o svoje zarobené peniaze. UKÁŽKA nového podvodu
Presne TAKTO Slováci prichádzajú o svoje zarobené peniaze. UKÁŽKA nového podvodu

Výhody pre vodičov a nevyhnutné výzvy

S vývojom vlastného softvéru prichádzajú nielen strategické ciele automobiliek, ale aj rastúce očakávania vodičov. Jednou z najväčších výhod novej platformy by mala byť hladká a plná integrácia systému do samotného hardvéru auta. To by eliminovalo potrebu preskakovať medzi rozhraním automobilky a systémami tretích strán, ako sú Android Auto alebo Apple CarPlay, čo dnes mnohých vodičov vyrušuje. Prístup k funkciám, ako je ovládanie klimatizácie, jazdných asistentov či multimédií, by bol zjednotený v logickom a intuitívnom formáte, čím by sa znížilo riziko rozptýlenia za volantom.

Európska platforma taktiež sľubuje vyššiu ochranu súkromia pre vodičov. Na rozdiel od amerických konkurentov, ktorí často využívajú získané údaje komerčne, nový systém bude podliehať európskemu regulačnému rámcu, čím by zaručil transparentnosť a kontrolu nad zhromažďovanými údajmi. Tieto citlivé údaje, ako trasy, rýchlosť alebo jazdné zvyky, by zostali výhradne v ekosystéme automobilky a neboli by poskytované tretím stranám.

Na druhej strane, vývoj takejto platformy predstavuje obrovskú finančnú a technologickú výzvu. Kritici upozorňujú, že automobilky historicky excelovali v oblasti mechaniky a hardvéru, no vývoj softvéru na úrovni operačných systémov je pre tieto spoločnosti relatívne novou oblasťou. Riziko nestabilného, pomalého alebo nekvalitného softvéru, ktorý nebude spĺňať očakávania trhu, preto zostáva vysoké.

Potenciálne riziká a dôsledky

Ďalším zásadným rizikom sú náklady na projekt, ktoré môžu ovplyvniť konečnú cenu vozidiel. Vývoj novej digitálnej platformy si vyžaduje investície v radoch miliárd eur, ktoré môžu automobilky premietnuť do vyšších cien vozidiel alebo zavedenia softvérových predplatných. V budúcnosti by si vodiči mohli priplácať za špecifické funkcie, ako prémiová navigácia či asistenčné systémy, čím by sa konečné náklady na vlastníctvo vozidla výrazne zvýšili.

Otázkou zostáva aj schopnosť koordinácie medzi spoločnosťami zapojenými do projektu, keďže ide o konkurentov v jednom segmente. Minulé pokusy o podobné iniciatívy často stroskotali na nezhodách a pomalom tempe vývoja. Napriek tomu sú dnešné okolnosti odlišné. Rastúci konkurenčný tlak a neistá geopolitická situácia nútia európskych hráčov k väčšej spolupráci.

Neprehliadnite

Nová štúdia šokuje: Moderné SUV dávajú vodičom slepú zónu, ktorá môže stáť životy
POZOR: Európska únia mení pravidlá hry pre vodičov aj automobilky. Čakajú nás lacnejšie opravy, ale aj drahšie autá?
Dopravcovia, POZOR: Nové kontroly v Česku hrozia pokutami až do výšky 28 514 eur!
Vodiči, POZOR: Ceny palív zatiaľ stabilné, ale blíži sa drastické zdraženie. Ste pripravení?

Digitálna suverenita sa stáva kľúčovým prvkom pre zabezpečenie budúcnosti automobilového priemyslu v Európe. Ak sa projekt podarí zrealizovať podľa očakávaní, mohlo by ísť o zásadný krok k nezávislosti na globálne dominujúcich amerických technologických firmách a revolúciu vo vnímaní digitálnych technológií vo vozidlách.

ŠTÍTKY:AppleautoGooglenavigáciaVodiči
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Obdobie neistoty je tu: Slovensko čelí následkom rozhodnutia EÚ, hrozí vážna kríza!
Ďalší článok Energetická revolúcia na Slovensku: Prichádzajú POPLATKY, ktoré zasiahnu každého. Čo nás čaká?
Najčítanejšie
AKTUÁLNE: Významná firma na Slovensku končí. Zamestnanci bez výplat a v pasci neistoty (čo sa deje)
Ekonomika Novinky
Slováci prekvapili celý štát: Finančná správa hlási rekord, aký tu ešte nebol
Ekonomika Novinky
Slovensko na hrane: Dlhy rastú, občania sa pripravte na ťažké časy
Ekonomika Novinky
Vodiči, pozor: Táto bežná funkcia v aute môže spôsobiť nehodu. Nerobte túto chybu!
Bezpečnosť Novinky
Blíži sa KONIEC hotovosti? Digitálne euro mení pravidlá hry, týka sa aj Slovákov (čo prinesie)
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

Google mení Mapy: Z SEPTEMBRA zmizne funkcia, ktorú si mnohí obľúbili

Máte starší iPhone? Toto puzdro mu pridá USB-C port za cenu, ktorú by ste nečakali!

Vodiči sú zaskočení: Nevedomosť o význame značky „M“ môže stáť STOVKY eur!

POZOR: Tankujete správnu naftu? Väčšina vodičov vôbec nerozumie rozdielu medzi B7 a B0

Diaľničné poplatky do roku 2026: Štát zaskočil rozhodnutím, vodiči čakali niečo iné

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.