Globálny trh s elektrickými vozidlami zaznamenáva nový vrchol. V auguste 2025 sa celosvetovo predalo 1,7 milióna elektromobilov, čo predstavuje medzimesačný nárast o 5 % a medziročný o 15 %. Celkové predaje za prvých osem mesiacov roka dosiahli 12,5 milióna, čo je nárast o 25 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Kým jednotlivé trhy majú rôznu dynamiku, Európska únia vykazuje rekordný medziročný rast.
Silný rast v Európe
Na európskom trhu stúpli predaje elektrických vozidiel medziročne o 31 %. Výrazný rast zaznamenalo Nemecko s 45 % nárastom, nasledované Spojeným kráľovstvom (+31 %), pričom predaje v Španielsku sa dokonca zdvojnásobili. Taliansko si tiež polepšilo s nárastom o 41 %. Francúzsko však zostáva výnimkou s poklesom o 9 %.
Čínska automobilka BYD, ktorá sa presadzuje najmä na európskom trhu, zohráva kľúčovú úlohu v tomto raste. Model BYD Seal U patrí medzi najpredávanejšie plug-in hybridy, pričom značka nedávno uviedla na trh nový model Seal 6 PHEV, čím ešte viac posilnila svoju pozíciu.

Severná Amerika očakáva pokles
Spojené štáty zaznamenali rekordné predaje elektromobilov v auguste 2025, čo je výsledkom blížiaceho sa ukončenia daňového kreditu na nákup elektromobilov, platného do 30. septembra. Automobilky ako Volkswagen a General Motors reagovali oznámením, že plánujú znížiť výrobu na posledný štvrťrok, keď dopyt pravdepodobne klesne. Opačne pôsobí situácia v Kanade, kde po zrušení federálnej dotácie iZEV predaje klesli za prvých osem mesiacov až o tretinu. Kanadská vláda preto zvažuje pozastavenie mandátu na predaj bezemisných vozidiel pre rok 2026.
Čína spomaľuje, no rastie
Hoci čínsky trh zaznamenal v auguste len 6 % medziročný rast, za celé obdobie od začiatku roka narástli predaje o 25 %. Faktorom spomalenia je porovnávanie s minuloročným vrcholným obdobím dotácií. Aj napriek tomu ohlásil najväčší čínsky výrobca BYD zníženie predajných cieľov zo 5,5 milióna na 4,6 milióna vozidiel, čo naznačuje opatrnosť na tomto dynamickom trhu.
Európsky úspech a neustály rast elektromobility potvrdzujú, že regulačné stratégie a emisné ciele EÚ fungujú. Odhodlanie automobilového priemyslu adaptovať sa na nové výzvy upevňuje pozíciu Európy nielen v oblasti ochrany klímy, ale aj energetickej nezávislosti a hospodárskej konkurencieschopnosti.