Európska komisia predstavila návrh novej legislatívy, ktorá prinesie významné zmeny do systému technických kontrol automobilov v Európskej únii. Hlavným cieľom tohto opatrenia je zvýšenie úrovne bezpečnosti cestnej premávky v rámci členských štátov, ako aj výrazné zníženie emisií škodlivých látok. Navrhované zmeny sa dotknú širokého spektra motoristov v celej EÚ vrátane slovenských majiteľov starších a elektrických vozidiel. Návrh je momentálne v procese schvaľovania v Európskom parlamente a Rade EÚ, pričom presný termín vstupu do platnosti ešte nie je známy.
Technické kontroly každý rok pre staršie vozidlá
Jedným z kľúčových prvkov pripravovanej reformy je plánované zavedenie každoročných technických kontrol vozidiel starších ako desať rokov. Aktuálne musia majitelia takýchto automobilov absolvovať prehliadku raz za dva roky. Komisia touto zmenou reaguje na vyššie riziko výskytu technických porúch a nehôd, ktoré sa podľa jej analýz spájajú práve so starším vozovým parkom.
Na Slovensku by sa toto opatrenie dotklo mnohých vodičov, vzhľadom na vysoký podiel jazdených automobilov starších ako desať rokov. Medzi takéto často využívané vozidlá patria značky a modely ako Škoda Octavia III, Fabia III či Superb III. Európska komisia odôvodňuje pravidelnejšie overovanie technického stavu vozidiel predpokladaným pozitívnym vplyvom na disciplínu vodičov pri bežnej údržbe a servise. Prognózy Komisie odhadujú, že v dôsledku častejších kontrol by medzi rokmi 2026 až 2050 mohlo byť v celej EÚ zabránené až 65-tisíc vážnym zraneniam a úmrtia na cestách v tomto období by sa mohli znížiť až o viac ako 7-tisíc prípadov.
Elektromobily budú dôkladnejšie kontrolované, vrátane stavu batérií
Významnou novinkou je tiež zrušenie doterajších zvýhodnení pre elektromobily. Elektrické vozidlá, ktoré doposiaľ podliehali voľnejším požiadavkám a intervalom kontrol, budú po novom rovnako intenzívne preverované ako tradičné automobily so spaľovacími motormi. Európska komisia uvádza, že pravidlá z roku 2014 už nezohľadňujú súčasný technologický vývoj a rastúci počet elektrických vozidiel na cestách EÚ.
Osobitnú pozornosť budú technici na kontrolných staniciach venovať funkčnosti a stavu batérií elektromobilov. Dôvodom je riziko potenciálneho prehriatia či vzniku požiarov, čo podľa odborníkov Komisie vyžaduje pravidelné preverovanie. Povinnosť dodržiavať rovnakú periodicitu technických kontrol pre elektromobily má podľa návrhu Komisie prispieť k predchádzaniu potenciálnych incidentov a zvýšeniu bezpečnosti celej cestnej premávky.
Digitalizácia dokladov zrýchli administratívu aj cezhraničné transakcie
Okrem posilnenia bezpečnostných a ekologických pravidiel Komisia zároveň prišla s návrhom na úplný prechod od klasických papierových osvedčení o registrácii vozidiel k úplne elektronickým dokladom. Digitálne verzie technických preukazov by mali byť postupne implementované naprieč celou Úniou a ich využitie má priniesť zjednodušenie a zrýchlenie administratívnych procesov.
Digitálne osvedčenia by podľa plánov výrazne uľahčili aj cezhraničné transakcie pri nákupe, predaji a importe vozidiel z rôznych krajín v rámci EÚ. Komisia očakáva, že zmena by pomohla zefektívniť výmenu informácií medzi úradmi v jednotlivých štátoch a zároveň ušetrila čas a finančné náklady vodičom aj obchodníkom.
Napriek avizovaným pozitívnym dopadom však niektorí motoristi vyjadrujú pochybnosti a obavy zo zvyšovania nákladov na údržbu vozidiel a možného nárastu administratívnej záťaže. Presný dátum zavedenia reprezentačných zmien zatiaľ nie je známy, keďže legislatívny proces v Európskom parlamente a následná koordinácia s Radou EÚ stále prebieha.