Európska komisia predstavila zásadnú reformu pravidelných technických kontrol vozidiel, ktorá zasiahne tisícky majiteľov áut a prinesie významné zmeny do fungovania automobilového trhu v celej Európskej únii. Nové pravidlá určujú, že vozidlá staršie ako desať rokov musia odteraz absolvovať technickú kontrolu každoročne, namiesto súčasnej frekvencie raz za dva roky. Toto opatrenie má posilniť bezpečnosť na cestách a zásadne prispieť k zníženiu škodlivých emisií produkovaných staršími automobilmi.
Nové pravidlá zasiahnu tisíce slovenských motoristov
Zmena legislatívy sa výrazne dotkne Slovenska, kde množstvo vozidiel starších ako desať rokov patrí stále medzi tie najrozšírenejšie na cestách. Typickými predstaviteľmi starších vozidiel sú obľúbené modely ako Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid alebo Superb III. Tisíce majiteľov týchto áut budú musieť po novom navštevovať stanice technických kontrol každoročne, čo znamená zvýšenie ich finančnej aj administratívnej záťaže.
Európska komisia však od argumentu častejšej kontroly upustiť neplánuje. Súčasné údaje totiž preukazujú, že práve staršie vozidlá s technickými nedostatkami sú v mnohých prípadoch príčinami dopravných nehôd so závažnými následkami. Komisia predpokladá, že vďaka prísnejším pravidlám do roku 2050 môže EÚ predísť približne 7 000 smrteľným úrazom a zabrániť až 65 000 vážnym zraneniam.

Kontroly povinné už aj pre elektromobily
Dôležitým bodom navrhovanej reformy je aj zavedenie pravidelných technických kontrol pre elektromobily. Nové pravidlá chcú odstrániť súčasné nedostatky legislatívy, ktorá bola schválená ešte v roku 2014 a zameriavala sa prevažne na spaľovacie motory. Elektromobily tak už nebudú zvýhodňované menej prísnymi požiadavkami a budú musieť absolvovať pravidelné kontroly stavu batérií a ďalších bezpečnostne rozhodujúcich komponentov.
Zvláštny dôraz pritom odborníci kladú na potenciálne nebezpečné závažné poruchy, predovšetkým riziko požiarov spôsobovaných lítiovo-iónovými batériami, ktoré v prípade havárií predstavujú veľké riziko nielen pre motoristov, ale aj pre záchranárov a technikov zasahujúcich v teréne. Zavedenie pravidelných povinných kontrol by teda umožnilo včas identifikovať rizikové vozidlá a obmedziť výskyt nebezpečných incidentov na cestách.
Digitalizácia dokumentácie urýchli administratívu v EÚ
Európska komisia chce okrem zmien v intervaloch kontrol áut spustiť širokú digitalizáciu dokumentácie vozidiel, čím sa výrazne zjednodušia administratívne procedúry. Digitálne technické osvedčenia o registrácii automobilov nahradia tradičné papierové verzie a umožnia jednoduchšiu výmenu údajov naprieč členskými štátmi EÚ. Tento krok má motoristom spríjemniť vybavovanie úradných náležitostí a urýchliť procesy spojené s cezhraničnou kontrolou vozidiel.
Digitálne riešenia, ktoré navrhuje Komisia, sú súčasťou širšej iniciatívy modernizácie celoeurópskej legislatívy. Cieľom je zjednodušiť komunikáciu medzi úradmi jednotlivých krajín a ponúknuť občanom efektívnejšie využívanie služieb spojených s registráciou vozidiel a ich pravidelnou kontrolou.
Návrh novej legislatívy čaká ešte na definitívny súhlas Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Aj keď konkrétny dátum implementácie pravidiel zatiaľ stanovený nebol, už teraz je jasné, že navrhované zmeny môžu motoristom priniesť zvýšené výdavky a časové nároky. Nasledujúce mesiace tak budú patriť intenzívnym diskusiám na politickej aj verejnej úrovni, ktoré budú rozhodovať o konečnej podobe a rozsahu opatrení v praxi.