Európska únia plánuje od roku 2027 zavedenie novej spotrebnej dane na pohonné hmoty, ktorá by mala zvýšiť cenu benzínu a nafty až o 50 centov za liter. Podľa denníka Financial Times ide o krok Európskej komisie, ktorý má pomôcť vyplniť rozpočtové medzery a získať dodatočné príjmy v celkovej sume viac ako 700 miliárd eur do roku 2035. Informácie o tomto kroku priniesol aj server Auto Trendy.
Nová daň súvisí s emisnými povolenkami ETS II
Dôvodom očakávaného zdraženia pohonných hmôt je predovšetkým nový systém obchodovania s emisnými povolenkami ETS II. Tento systém bol schválený už pred dvoma rokmi a jeho spustenie je naplánované práve na rok 2027. Jeho cieľom je zaviesť poplatky za emisie CO2 v sektore dopravy a stavebníctva. ETS II je neoddeliteľnou súčasťou iniciatívy Fit for 55, ktorej cieľom je zníženie emisií skleníkových plynov minimálne o 55 percent do roku 2030 a dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050.
Súčasné odhady hovoria, že pri cene emisnej povolenky okolo 200 eur za tonu CO2 môže dôjsť k zdraženiu palív v priemere o 60 centov za liter. Pri súčasnej cene 95-oktánového benzínu približne 1,50 eura by vodiči mohli od roku 2027 platiť až 2,10 eura za liter. Prognózy európskych odborníkov pritom predpokladajú, že do roku 2030 sa budú ceny emisných povoleniek pohybovať v rozmedzí 100 až 300 eur za tonu, čo môže viesť k ďalším výrazným cenovým výkyvom pohonných hmôt.

Zvýšenie cien palív pomôže splácať únijné úvery
Finančné prostriedky získané z novej dane by nemali byť určené na financovanie ekologických projektov. Namiesto toho plánuje EÚ tieto zdroje použiť primárne na splácanie dlhopisov vydaných v rámci Fondu obnovy, čo predstavuje približne 30 miliárd eur ročne. Okrem tohto účelu sa ako ďalší možný smer využitia spomína zvýšenie vojenských výdavkov, ktoré nadobúda význam vzhľadom na aktuálne geopolitické výzvy a bezpečnostnú situáciu v Európe.
Opatrenie, ktoré zasiahne milióny občanov, už teraz vyvoláva pochybnosti, či skutočne stojí ekologická politika za týmto krokom alebo ide predovšetkým o kreatívny spôsob, ako vyplniť medzery v rozpočte únie. Ďalším dôsledkom bude zvýšenie finančnej záťaže bežných domácností, ktoré sú už dnes zasiahnuté vysokými cenami energií a rastúcou infláciou.
Zvýšenie cien palív ovplyvní aj vykurovanie domácností
Zavedenie ETS II zasiahne nielen sektor dopravy, ale aj trh s energiami a stavebníctvo. Domácnosti využívajúce na vykurovanie zemný plyn a ďalšie fosílne palivá budú musieť počítať s výraznejšími cenovými zmenami. Tento efekt sa prejaví predovšetkým v rodinných domoch so slabšími izolačnými vlastnosťami. Výsledkom bude citeľné navýšenie účtov za energie, ktoré ešte viac zaťažia rodinné rozpočty.
Už teraz je jasné, že nová daň spolu s ETS II výrazne zasiahne do hospodárenia mnohých občanov. Pred rozhodujúcim rokom 2027 budú preto kľúčové konkrétne kroky Európskej komisie a členských štátov, ako iniciatívu presadia a ako sa s jej dôsledkami vysporiadajú spotrebitelia naprieč Európou.