NEWSBYTE.sk
utorok, 7. okt 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • EK
  • Vláda
  • auto
  • Vodiči
  • Slováci
  • Daň
  • AI
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Blog > Mobilita > EÚ šokuje motoristov: Obľúbený pohon dostal ranu, akú nikto nečakal a čoskoro skončí
MobilitaNovinky

EÚ šokuje motoristov: Obľúbený pohon dostal ranu, akú nikto nečakal a čoskoro skončí

Budúcnosť plug-in hybridov je v Európskej únii (EÚ) neistá. Brusel sprísňuje pravidlá pre výpočet ich emisií CO2.

25. júna 2025

Plug-in hybridy (PHEV), kombinujúce spaľovací motor s elektrickým pohonom, čaká v Európskej únii náročné obdobie. Napriek ich súčasnej popularite prichádzajú nové európske pravidlá, ktoré zásadne zmenia spôsob výpočtu ich oficiálnych emisií CO2. Následkom toho môže dôjsť k významnému úpadku relevancie týchto vozidiel, pričom do roku 2030 by mohli v rámci trhu prakticky vymiznúť, konštatuje Heise.de.

Prísnejšie pravidlá zásadne menia atraktivitu plug-in hybridov

Doteraz plug-in hybridy automobilkám výrazne pomáhali plniť tvrdé emisné limity EÚ. Oficiálne papierové emisie týchto vozidiel sa často držali pod hranicou 50 gramov CO2 na kilometer, čím výrazne zlepšovali výsledky pri výpočte flotilových emisií výrobcov. To sa však už čoskoro zmení kvôli zavedeniu nových noriem Euro 6e a následne Euro 6e FCM, ktoré do platnosti prichádzajú postupne od januára 2025 pre novotypované modely a o rok neskôr pre všetky novoregistrované vozidlá.

Zásadnou zmenou je nový spôsob výpočtu takzvaného „Utility Factoru“ (UF), ktorý určuje pomer medzi jazdou na elektrinu a na spaľovací motor pri laboratórnom testovaní emisií. EÚ výrazne obmedzuje doterajšiu výhodnú metodiku, ktorá favorizovala vyšší podiel jazdy na elektrinu. Aby plug-in hybridy zachovali súčasné nízke papierové emisie, ich elektrický dojazd by musel byť približne dvaapol až trojnásobný oproti tomu dnešnému.

TECHBYTE
EÚ predraží účty za dopravu aj chod domácností. Štát mu to NEDOVOLÍ, radšej bude platiť pokuty (čo sa deje)

EÚ predraží účty za dopravu aj chod domácností. Štát mu to NEDOVOLÍ, radšej bude platiť pokuty (čo sa deje)

Slovensko sa bezhlavo rúti k nebezpečnému rekordu: Oveľa horšie to nemôže byť

Slovensko sa bezhlavo rúti k nebezpečnému rekordu: Oveľa horšie to nemôže byť

Aj optimistický scenár vyzerá HROZIVO: To, čo čaká Slovensko nemá obdoby

Aj optimistický scenár vyzerá HROZIVO: To, čo čaká Slovensko nemá obdoby

EÚ predraží účty za dopravu aj chod domácností. Štát mu to NEDOVOLÍ, radšej bude platiť pokuty (čo sa deje)
EÚ predraží účty za dopravu aj chod domácností. Štát mu to NEDOVOLÍ, radšej bude platiť pokuty (čo sa deje)
Slovensko sa bezhlavo rúti k nebezpečnému rekordu: Oveľa horšie to nemôže byť
Slovensko sa bezhlavo rúti k nebezpečnému rekordu: Oveľa horšie to nemôže byť
Aj optimistický scenár vyzerá HROZIVO: To, čo čaká Slovensko nemá obdoby
Aj optimistický scenár vyzerá HROZIVO: To, čo čaká Slovensko nemá obdoby

Situáciu môžeme ilustrovať na príklade nedávno predstaveného Volkswagenu Golf e-hybrid, ktorý má elektrický dojazd až 143 km. Po roku 2026 bude mať pravdepodobne jeho oficiálna hodnota emisií CO2 paradoxne horší výsledok než predchádzajúci Golf 8 GTE, s elektrickým dojazdom približne polovičným, teda 70 km.

Od roku 2027 PHEV čelia ďalšiemu obmedzeniu, elektromobily získavajú výhodu

Od januára 2027 a následne 2028 vstúpi do platnosti ešte prísnejšia norma Euro 6e-FCM, ktorá nastaví pravidlá ešte tvrdšie. Aby plug-in hybridy v tomto období zostali konkurencieschopné pri oficiálnych číslach, museli by ponúknuť elektrické dojazdy približne štyrikrát vyššie oproti dnešnému štandardu. Podľa expertov z Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) je takéto riešenie ekonomicky takmer nepravdepodobné, nakoľko automobilkám sa viac oplatí investovať priamo do plne elektrických modelov.

Popri zložitosti výroby plug-in hybridov, ktoré vždy musia obsahovať dva pohonné systémy, začne byť ekonomicky výhodnejšie vyrábať čisto elektrické vozidlá. Znižujúce sa náklady na komponenty do elektromobilov a zrýchľujúce sa nabíjanie ďalej zvyšujú ich atraktivitu. Napríklad spoločnosť CATL už vyvinula systémy, ktoré zvládnu nabitie batérie zo stavu 10 % na 80 % približne za 10 minút. Navyše, dnešné elektromobily ako Tesla Model Y či Kia EV9 značne zvýšili svoju praktickú využiteľnosť, keď disponujú ťažnou kapacitou od 1,6 po 2,5 tony.

Technológie elektromobilov sa rýchlo posúvajú vpred

Automobilky súčasne intenzívne pracujú na inováciách v oblasti batérií, ktoré by dokázali eliminovať najväčšie nevýhody elektromobilov. Čínska automobilka BYD napríklad deklarovala, že do roka 2028 plánuje spustenie hromadnej výroby novej generácie polovodičových batérií. Tie dokážu po ďalšom technologickom vylepšení poskytnúť dojazd až 1 500 kilometrov po iba dvanásť minút trvajúcom nabíjaní.

Tieto nové technológie, spoločne s legislatívnymi krokmi Európskej únie, znamenajú výrazný podnet k prechodu od hybridnej technológie priamo k plne elektrickým vozidlám. V nadchádzajúcich rokoch sa tak dá očakávať od automobilového trhu výrazná zmena preferencií výrobcov aj zákazníkov smerom k elektromobilite, ktorá by mohla už o niekoľko rokov dominovať európskym cestám.

Neprehliadnite

Dieselom zvoní koniec? Prelomový verdikt môže spustiť chaos v celej Európe, milióny áut sú v ohrození
Neuveriteľné bohatstvo: Slovák by na hodnotu Elona Muska musel robiť 25 miliónov rokov!
Vodiči, POZOR: Toto sú najnebezpečnejšie autá na cestách. Štúdia z Nemecka šokovala výsledkami
Európa na prahu revolúcie: Neďaleko Slovenska našli gigantické ložisko lítia, ktoré môže zmeniť budúcnosť všetkých
ŠTÍTKY:BYDElektromobilyTesla
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Samsung chystá revolúciu: 6 rokov inovácií vyvrcholí novinkou, ktorú konkurencia len ťažko dobehne
Ďalší článok Lekári dvíhajú varovný prst: Tieto lieky vás v lete môžu dostať do nemocnice, pozor na slnko
Najčítanejšie
Revolúcia v očkovaní: Na Slovensko dorazili prvé NOSOVÉ vakcíny proti chrípke, záujem prevyšuje zásoby
Novinky Slovensko
ŠOKUJÚCA zmena: Slovenská pošta stopla výhodné triky, podnikatelia prídu o tisíce
Ekonomika Novinky
Šokujúca realita: Štát berie hotovosť z pokladní priamo na prevádzkach. Ste na rade vy?
Ekonomika Novinky
Diaľničné známky v roku 2026: Slovákov čaká zásadná ZMENA, ktorú málokto predpokladal
Mobilita Novinky
Od januára príde veľká zmena: Vyššia mzda, ale nižšie výplaty. Tisíce Slovákov pocítia stratu na peňaženke
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

AKTUÁLNE: Stellantis zastavuje výrobu viacerých modelov. Dotkne sa to aj vášho auta?

Vodiči, POZOR: Nové pravidlá od EÚ zvýšia ceny áut, najviac utrpia menšie modely!

Známa značka mení plány: Elektromobily idú na vedľajšiu koľaj, zákazníci ich nechcú

TESLA opäť v centre pozornosti: Autonómne autá spôsobili v jeden deň 3 havárie, čo to znamená pre budúcnosť?

Slováci prídu o stovky pracovných miest: Automobilový priemysel v kríze, Tesla aj Mercedes znižujú objednávky

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.