Podľa rozhodnutia prijatého na zasadnutí v Bruseli sa európske automobilky tento rok vyhli miliardovým pokutám za prekročenie emisných limitov. Nové pravidlá, schválené Európskou úniou, umožňujú výrobcom áut posudzovať svoje emisie na trojročnom priemere namiesto každoročného hodnotenia. Táto zmena má sektoru poskytnúť viac časového priestoru na adaptáciu a investície do technológií namiesto platenia sankcií za krátkodobé nedostatky.
Čas na vyrovnanie rozdielov
Doteraz sa od automobiliek v Európskej únii vyžadovalo, aby každoročne preukázali splnenie emisných limitov, čo spôsobovalo tlak na ich súčasnú produkciu. Po novom budú hodnotenia vykonávané v trojročných cykloch, pričom aktuálne posudzované obdobie bude zahŕňať roky 2025, 2026 a 2027. Tento systém umožní, aby výrobcovia kompenzovali vyššie emisie z jedného roka lepšími výsledkami v nasledujúcich rokoch.
Ak automobilka prekročí povolené limity priemerne za celé trojročné obdobie, pokutám sa nevyhne. Zmena pravidiel bola v Bruseli schválená jednohlasne s cieľom poskytnúť firmám väčšiu flexibilitu, pričom emisné normy zostávajú nezmenené. Nové limity vyžadujú, aby priemerná uhlíková stopa nového vozidla klesla z 116 g CO2 na 93,6 g CO2 na kilometer, pričom každý gram nad tento limit bude stáť výrobcu 95 eur za každé predané vozidlo.

Zvýšený tlak aj na elektromobily
Aj napriek úľavám v časovom harmonograme čelia automobilky výrazným výzvam. Elektrické autá, považované za kľúčový nástroj pri splnení emisných cieľov, tvoria v súčasnosti len 15 % predaja nových vozidiel v rámci EÚ. Tento podiel je stále nižší, než čo by bolo potrebné na bezpečné dodržiavanie pravidiel. Hlavnými prekážkami zostávajú vyššie obstarávacie ceny elektromobilov a chýbajúca nabíjacia infraštruktúra, čo spomaľuje ich akceptáciu medzi spotrebiteľmi.
Automobilky preto musia hľadať rovnováhu medzi investíciami do existujúcej výroby vozidiel so spaľovacím motorom, ktorá stále tvorí hlavný zdroj ich príjmov, a nákladnými inováciami v oblasti elektromobility. Pri tomto procese však už hľadí na blížiaci sa rok 2035, od ktorého budú v Európskej únii zakázané nové osobné autá a dodávky so spaľovacím motorom. Bez dostatočnej adaptácie ich čaká ďalšia vlna ekonomických výziev.
Priemysel v transformačnej fáze
Sektor výroby áut zamestnáva približne 13 miliónov ľudí v celej EÚ a predstavuje až 14 % jej HDP. Preto akékoľvek významné zmeny pravidiel pre automobilový priemysel majú bezprostredný vplyv na európsku ekonomiku. Nová flexibilita má podľa odborníkov pomôcť európskym automobilkám lepšie konkurovať výrobcom v USA a Číne, kde sú pravidlá menej prísne a kde vzniká väčší priestor na inovácie a adaptáciu.
Zároveň je cieľom nových opatrení ochrániť existujúce pracovné miesta a zabezpečiť postupnú transformáciu priemyslu smerom k ekologickejšej budúcnosti. Či však trojročný systém prinesie očakávané výsledky, ukáže až čas, najmä ak tempo prijímania elektrotechnológií zostane na doterajšej úrovni. Výrobcov čaká náročné obdobie, v ktorom budú musieť zvládnuť technologickú zmenu aj tlak trhu, pričom konečný úspech bude závisieť od ich schopnosti inovovať.