Osobné automobily sú čoraz väčšie, čo môže na jednej strane poskytovať posádke väčšie bezpečie, no na druhej strane to významne zvyšuje riziko vážnych poranení chodcov. Dospel k tomu aktuálny prieskum Európskej federácie dopravy a životného prostredia. Zverejnené poznatky podporujú aj dáta nezávislých odborných inštitúcií z USA, ktoré ukázali súvislosť medzi veľkosťou automobilov a smrteľnými následkami kolízií s chodcami. Z tohto dôvodu sa viaceré európske organizácie obracajú na Európsku komisiu a žiadajú o reguláciu maximálnej výšky kapoty osobných vozidiel.
Väčšie vozidlá ohrozujú najmä deti a chodcov
Moderné vozidlá sa vyznačujú robustným dizajnom a výraznejšími hranami, čo môže byť vizuálne atraktívne pre motoristov, z hľadiska bezpečnosti chodcov to však prináša neželané riziká. Najnovšie údaje Európskej federácie dopravy a životného prostredia naznačujú, že priemerná výška kapoty nových modelov automobilov sa kontinuálne zvyšuje približne o 0,5 centimetra za rok. Zatiaľ čo v roku 2010 priemerná výška prednej kapoty predstavovala 76,9 cm, minulý rok bola táto hodnota už na úrovni 83,8 cm.
Vysoká a hranatá kapota automobilu má významný vplyv na závažnosť zranení chodcov pri prípadnej kolízii, pričom najzraniteľnejšie sú deti. Organizácia osobitne poukázala na modely ako Ram TRX alebo Land Rover Defender. Pri vozidle typu Ram TRX s najvyššie umiestnenou kapotou na európskych cestách je nemožné pre vodiča vidieť deti do deväť rokov, ak stoja tesne pred autom. Pri Land Rover Defenderi vodič nevidí deti mladšie ako štyri a pol roka. Podobné parametre vozidiel sa stávajú obzvlášť problematické v meste, kde sa chodci pohybujú veľmi často v blízkosti vozovky.

Výskumy potvrdzujú väčšiu rizikovosť automobilov s vysokou kapotou
Nezávislý výskum amerického Inštitútu pre bezpečnosť na diaľniciach (Insurance Institute for Highway Safety – IIHS) analyzoval takmer 18-tisíc dopravných nehôd od roku 2023. Z výsledkov jasne vyplýva, že čím vyššia bola predná kapota automobilu, tým väčšie bolo riziko úmrtia chodcov pri nehode. Výsledkom zrážky je pritom výrazný rozdiel v dynamike kolízie – zatiaľ čo nižšie automobily chodcov častejšie odhodia nabok, vozidlá s vysokou kapotou ich po náraze vymršťujú pod automobil, čo dramaticky zvyšuje riziko smrti alebo veľmi vážneho zranenia.
Tieto údaje sú jedným z dôvodov, prečo viac ako 30 občianskych organizácií z celej Európy adresovalo Európskej komisii výzvu na prijatie regulácii obmedzujúcich maximálnu dovolenú výšku prednej kapoty automobilov. Žiadajú, aby legislatívne opatrenia vstúpili do platnosti najneskôr do roku 2035, pričom poukazujú na to, že regulačné orgány EÚ zatiaľ v tejto veci nepostupujú dostatočne dôrazne a výrobcovia vozidiel využívajú danú situáciu na dizajnové zväčšovanie vozidiel bez ohľadu na bezpečnosť chodcov.
Popularita veľkých SUV prispieva k zmene dizajnu vozidiel
Záujem európskych spotrebiteľov na trhu osobných automobilov výrazne narastá v kategórii veľkých SUV, ktoré sú považované za priestranné, pohodlné a bezpečné pre samotnú posádku. V dôsledku záujmu verejnosti však výrobcovia medzičasom uprednostňujú robustnejší a hranatejší dizajn, ktorý pritiahne pozornosť potenciálnych kupujúcich a pôsobí moderne a dominantne. Práve tento trend podľa aktivistov a expertov na bezpečnosť prispieva k rastúcemu riziku fatálnych nehôd s chodcami.
Zatiaľ nemenovaní predstavitelia Európskej komisie avizovali, že dôkladne preskúmajú zistenia a návrhy predložené aktivistami aj odbornými organizáciami. Únia zvažuje rôzne možnosti, ako optimalizovať bezpečnosť na cestách, vrátane prípadného zavedenia nových noriem, ktoré by mohli obmedziť maximálne rozmery osobných automobilov. O odpovedi Bruselu a jeho ďalších krokoch bude pravdepodobne rozhodnuté v blízkej budúcnosti, pričom diskusiu nepochybne ovplyvnia aj výsledky aktuálnych výskumov či nátlak verejnosti.