Európska komisia predstavila nové opatrenia, ktoré položili základy významnej reformy pravidiel technických kontrol automobilov v celej Európskej únii. Cieľom navrhovaných zmien je zvýšenie bezpečnosti na cestách a výrazné obmedzenie škodlivých emisií skrátením intervalov technických kontrol starších vozidiel. Vozidlá staršie ako desať rokov, ktoré v súčasnosti podliehajú kontrole každé dva roky, by po novom museli absolvovať technickú prehliadku každoročne.
Častejšie technické kontroly pre tisíce slovenských vodičov
Nové opatrenia by sa výrazne dotkli početnej skupiny motoristov aj na Slovensku. Vozidlá staršie ako desať rokov totiž tvorí značnú časť tunajšieho vozového parku. Medzi najrozšírenejšie modely na slovenských cestách patria napríklad Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid či Superb III. Tieto automobily budú musieť každoročne absolvovať pravidelné technické kontroly, aby sa zabezpečilo dodržiavanie aktuálnych bezpečnostných a environmentálnych noriem.
Zámer Európskej komisie vychádza z údajov, podľa ktorých staršie vozidlá spôsobujú veľký podiel cestných nehôd v dôsledku technických závad a zároveň majú výraznejší negatívny vplyv na životné prostredie kvôli vyšším emisiám škodlivých látok, ako napríklad oxid uhličitý (CO₂). Aj keď odborníci na automobilový sektor uznávajú potenciálne výhody opatrenia z hľadiska bezpečnosti a ekológie, varujú pred ďalšími výdavkami pre vodičov a zvýšenou administratívnou záťažou, ktorú nové pravidlá nepochybne prinesú.
Elektromobily čakajú prísnejšie pravidlá kontroly
Nový balík opatrení prináša dôležité zmeny aj pre majiteľov elektrických vozidiel. Elektromobily, ktoré doteraz mali miernejšie podmienky a boli často vyňaté zo štandardných kontrol, budú po novom musieť prechádzať pravidelnými technickými kontrolami so zameraním na bezpečnosť batériových systémov a celkový technický stav elektrických komponentov. Európska komisia chce týmto krokom znížiť riziko vážnych porúch, vrátane potenciálne nebezpečných požiarov batérií, ktoré predstavujú riziko najmä v prípade dopravných nehôd.
Dôvodom takej zmeny je skutočnosť, že súčasne platné normy technických kontrol pochádzajú ešte z roku 2014 a podľa Komisie už nereflektujú technologický vývoj, ku ktorému v oblasti elektrifikácie automobilov došlo v posledných rokoch. Preto vidí Brusel zavedenie prísnejších kontrol elektromobilov ako nevyhnutný krok k lepšej bezpečnosti a dôkladnejšej prevencii vážnych incidentov.
Digitalizácia dokumentov zrýchli medzinárodné kontroly
Súčasťou navrhovanej legislatívnej reformy je aj úplná digitalizácia vozidlových dokumentov. Papierové osvedčenia o registrácii by v celej Európskej únii mali byť postupne nahradené digitálnymi verziami, čo by výrazne zjednodušilo a zrýchlilo administratívne procesy a skrátilo čakacie doby nielen pri kontrolách, ale aj pri cezhraničnom pohybe vozidiel. Tento krok má za cieľ aj lepšiu európsku integráciu a medzinárodnú spoluprácu, keďže digitálne údaje sú oveľa ľahšie dostupné medzi členskými krajinami.
Podľa oficiálnych odhadov Európskej komisie majú tieto opatrenia do roku 2050 potenciál zachrániť približne 7-tisíc ľudských životov a zabrániť približne 65-tisícom vážnych zranení pri automobilových nehodách. Motoristi naprieč Úniou však budú musieť počítať s vyššími finančnými nákladmi a častejšími administratívnymi povinnosťami, čo sa stretáva aj s kritikou expertov poukazujúcich na súčasnú náročnú finančnú situáciu mnohých vodičov.
Navrhované opatrenia zatiaľ čaká proces schvaľovania v Európskom parlamente a Rade EÚ, pričom termín nadobudnutia účinnosti nových pravidiel nebol ešte definitívne stanovený.