Európska komisia zásadne mení pravidlá technických kontrol vozidiel v členských štátoch. Nový balík opatrení prinesie povinné každoročné kontroly pre autá staršie ako desať rokov, čím sa interval medzi návštevami staníc technickej kontroly (STK) skráti na polovicu oproti doterajšiemu dvojročnému cyklu. Očakáva sa, že toto rozhodnutie významne ovplyvní prevádzkové náklady mnohých slovenských motoristov a dodá nové impulzy aj do oblasti digitalizácie v automobilovom sektore.
Výrazné sprísnenie kontrol pre staršie autá
Hlavnou motiváciou zmien je posilniť bezpečnosť cestnej premávky vzhľadom na to, že staršie vozidlá patria medzi najrizikovejšie z hľadiska technických závad i emisií. Štatistiky dlhodobo ukazujú zvýšené riziko nehôd a environmentálnych dopadov práve pri vozidlách starších ako desať rokov. Pravidelnejšie technické kontroly by mali pomôcť minimalizovať výskyt kritických závad a zároveň prispieť k čistejšiemu ovzdušiu.
Na Slovensku sa opatrenie dotkne státisícov vodičov, keďže práve staršie autá tvoria najväčšiu časť vozového parku. Najviac ovplyvní majiteľov modelov ako Škoda Octavia, Fabia, Rapid či Volkswagen Golf, ktoré patria k najrozšírenejším jazdeným vozidlám v krajine. Motoristov čaká zvýšenie pravidelných výdavkov na údržbu, pretože nutnosť každoročného absolvovania STK prinesie vyššie prevádzkové náklady. Európska komisia však očakáva, že prínosy v podobe vyššej bezpečnosti tieto náklady prevýšia.
Elektromobily prichádzajú o výnimky
Nové nariadenia zasiahnu aj sektor elektromobilov, ktorým doteraz platili menej prísne pravidlá kontrol, najmä v oblasti emisií a technického stavu. Komisia plánuje zaviesť jednotný režim kontrol pre všetky typy áut vrátane tých s elektrickým pohonom. Pri testoch sa technici zamerajú najmä na kontrolu stavu batérií, funkčnosť bezpečnostných systémov a správnosť softvéru.
Táto zmena znamená zrušenie doterajších úľav pre elektromobily, čo v praxi zvýši ich prevádzkové náklady. Na druhej strane by to malo pomôcť odhaliť prípadné vážnejšie technické poruchy včas a zvýšiť dôveru spotrebiteľov v bezpečnosť elektrickej mobility.
Digitalizácia a efektívnejšie cezhraničné kontroly
Súčasťou reformy je aj plánovaná digitalizácia dokladov o evidencii vozidiel. Papierové certifikáty by mali v priebehu niekoľkých rokov plne nahradiť digitálne verzie, čo výrazne zjednoduší administratívu a urýchli vybavovanie pri zahraničných cestách. Elektronická výmena údajov medzi členskými štátmi umožní rýchlejšie a efektívnejšie cezhraničné kontroly, skracujúc čakacie doby napríklad na hraniciach alebo pri policajných kontrolách.
Európska komisia vo svojom hodnotení uvádza, že navrhované opatrenia by do roku 2050 mohli zachrániť približne 7000 životov a zabrániť až 65 000 vážnym zraneniam na európskych cestách. Návrh aktuálne smeruje do legislatívneho procesu, kde o jeho definitívnej podobe rozhodnú Európsky parlament a Rada EÚ. Ak bude schválený, slovenskí motoristi i firmy sa budú musieť pripraviť na nové pravidlá a s nimi spojené finančné a technické výzvy.