Európska únia chystá zmenu, ktorá zasiahne státisíce vodičov. Ľudia, ktorí absolvovali vodičský kurz na aute s automatickou prevodovkou a majú v preukaze obmedzenie v podobe kódu 78, získajú jednoduchšiu cestu k plnohodnotnému oprávneniu. Nová smernica má zjednotiť pravidlá naprieč členskými štátmi a odstrániť rozdiely, ktoré doteraz komplikovali prechod na manuálnu prevodovku.
V súčasnosti kód 78 znamená, že držiteľ vodičského preukazu smie šoférovať iba vozidlá s automatickou prevodovkou. Podmienky na jeho zrušenie sa však v rámci EÚ výrazne líšili. Zatiaľ čo na Slovensku bolo nutné absolvovať kondičné jazdy a praktickú skúšku, v krajinách ako Nemecko či Francúzsko platili iné požiadavky na rozsah výcviku aj časové odstupy.
Jednotné pravidlá pre manuál
Pripravovaná smernica tieto rozdiely odstraňuje. Po novom bude v celej EÚ platiť jednotná podmienka, ktorou je minimálne sedem vyučovacích hodín špeciálneho praktického výcviku na vozidle s manuálnou prevodovkou. Táto požiadavka má nahradiť doterajší komplikovaný systém národných výnimiek a zjednodušiť pohyb vodičov medzi krajinami.

Po úspešnom absolvovaní uvedeného školenia sa kód 78 z vodičského preukazu vymaže. Vodič tak získa plné oprávnenie pre príslušnú skupinu, konkrétne A1, A2, A, B1, B alebo BE. Európske pravidlá zároveň dávajú autoškolám viac voľnosti, keďže sedemhodinový kurz bude možné absolvovať ešte pred skúškou na automate alebo aj po jej vykonaní.
Flexibilnejší systém má podľa Bruselu priniesť úsporu času aj peňazí. Autoškoly nebudú zviazané pevnými termínmi a vodiči sa vyhnú opakovaniu skúšok, ktoré si dnes vyžadujú dodatočné administratívne kroky. Zmena sa má uplatniť jednotne vo všetkých členských štátoch vrátane Slovenska.
Digitálny vodičský preukaz
Úpravy v oblasti prevodoviek nie sú jedinou novinkou. Európska únia zároveň pracuje na zavedení digitálneho vodičského preukazu, ktorý má vodičom umožniť prístup k dokladom priamo cez smartfón. Digitálna verzia má postupne doplniť alebo nahradiť klasickú plastovú kartičku.
Cieľom je, aby bol digitálny vodičák plne uznávaný vo všetkých členských krajinách EÚ a aby zjednodušil kontrolu oprávnenia zo strany polície. Zároveň má zvýšiť komfort vodičov, ktorí už nebudú odkázaní výlučne na fyzický doklad. Zmeny v smernici o vodičských preukazoch sa majú postupne premietnuť do národných zákonov najneskôr do roku 2030.