Vodiči v Európskej únii už nebudú povinne absolvovať lekárske prehliadky. Nahradí ich sebahodnotenie zdravotného stavu. Nový návrh Európskej komisie plánuje zrušiť plošné lekárske kontroly zdravotnej spôsobilosti vodičov v rámci EÚ. Nahradiť ich má pravidelné zdravotné sebahodnotenie motoristov, ktorí by sami rozhodovali o tom, či sú schopní viesť vozidlo bezpečne.
Hlavnú zodpovednosť preberú vodiči
V rámci nového systému by mali vodiči pravidelne prehodnocovať svoju zdravotnú pripravenosť na vedenie motorového vozidla. Európska komisia chce zdôrazniť ich osobnú zodpovednosť, keďže vodiči sami najlepšie poznajú svoj zdravotný stav. Ak budú pociťovať pochybnosti o svojej zdravotnej spôsobilosti, mali by jazdu obmedziť alebo kontaktovať príslušné úrady.
Cieľom tejto iniciatívy je predchádzať situáciám, keď sa zdravotný stav šoférov výrazne zhorší bezprostredne po absolvovaní lekárskej kontroly. Únia si od nového systému sľubuje efektívnejší spôsob kontroly zdravia vodičov a zároveň podstatné zníženie administratívnych nákladov a času spojeného s návštevami u lekárov.
Komisia zároveň navrhuje povinný zdravotný dotazník, ktorý bude nutné vyplniť pri predlžovaní platnosti vodičského preukazu. Doposiaľ túto povinnosť mali len profesionálni šoféri a starší vodiči nad 65 rokov. Podľa nového návrhu by sa dotazník stal povinný pre všetkých vodičov bez rozdielu veku. Dotazníky budú otočené najmä na hodnotenie zraku, reflexov, chronických ochorení či iných faktorov, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť schopnosť vodičov bezpečne ovládať vozidlo.
Odborníci pred možnými rizikami varujú
Experti na dopravu a zdravotníctvo vítajú potenciálne zvýšenie individuálnej zodpovednosti vodičov za bezpečnosť na cestách, no upozorňujú aj na riziká vyplývajúce zo subjektívneho posudzovania vlastného zdravotného stavu. Práve subjektívne sebahodnotenie môže u niektorých motoristov viesť k zámernému podceneniu vážnosti situácie alebo ignorovaniu symptómov zdravotných problémov. Nezodpovedný prístup jednotlivcov by potom mohol paradoxne zvýšiť pravdepodobnosť dopravných nehôd spôsobených zdravotnými komplikáciami.
Pre minimalizovanie rizík budú podľa odborníkov potrebné efektívne informačné kampane zamerané na vodičov, ktoré zvýšia ich povedomie o dôležitosti správneho hodnotenia svojho zdravia a o možnosti odbornej konzultácie s lekármi v prípade akýchkoľvek pochybností.
Slovensko začne pripravovať zmeny
Nová legislatíva počíta aj s tým, že členské štáty budú môcť zachovať doplnkové lekárske kontroly pre špecifické skupiny vodičov – ako napríklad starších ľudí alebo profesionálnych šoférov. Slovensko by preto mohlo ponechať súčasný model lekárskych kontrol seniorov aj naďalej, a to ako doplnkové opatrenie popri sebahodnotení.
Slovenské ministerstvo dopravy bude pri zavádzaní nového systému pravdepodobne spolupracovať s expertmi na dopravu a odborníkmi z oblasti zdravotníctva. Ich hlavným cieľom by malo byť zabezpečiť hladký prechod na nový režim a nastavenie jasných pravidiel, podľa ktorých sa vodiči budú môcť spoľahlivo orientovať. Ministerstvo by mohlo motoristom ponúknuť praktický a jednoduchý návod na hodnotenie ich zdravotného stavu, čím zaistí rýchlu a bezproblémovú adaptáciu.
Ak Európska únia tento návrh schváli a členské štáty vrátane Slovenska uvedú zmeny do praxe, sebahodnotenie zdravotnej spôsobilosti vodičov môže výrazne prispieť k vyššej bezpečnosti na európskych aj slovenských cestách. Kľúčovým faktorom úspechu tohto nového prístupu bude však predovšetkým zodpovednosť samotných vodičov voči vlastnému zdravotnému stavu.