NEWSBYTE.sk
štvrtok, 4. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • auto
  • Daň
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Mobilita > EÚ má novú ranu pre vodičov: Ak máte staršie auto, čakajú vás pravidlá, ktoré vás nepotešia!
MobilitaNovinky

EÚ má novú ranu pre vodičov: Ak máte staršie auto, čakajú vás pravidlá, ktoré vás nepotešia!

EÚ plánuje implementovať zmenu, ktorá poriadne naštve desiatkytisíc vodičov po celom Slovensku. Pripravte si peňaženky!

30. augusta 2025

Európska komisia plánuje zaviesť sprísnenie technických kontrol áut, ktoré by podľa predbežných odhadov mohlo do roku 2050 zachrániť až 7-tisíc životov na cestách Únie. Navyše, tisíce ľudí by mohli byť ušetrené vážnych zranení. Nové opatrenia majú reflektovať nielen na bezpečnostné, ale aj environmentálne hľadiská, pričom budú platiť pre všetky členské štáty vrátane Slovenska.

Ročné kontroly pre staršie vozidlá

Jedným z hlavných bodov navrhovaných zmien je skrátenie intervalu medzi technickými prehliadkami pre vozidlá staršie ako desať rokov. Kým doteraz museli autá absolvovať kontrolu raz za dva roky, po novom to bude každoročne. Tento návrh sa dotkne veľkej časti vozového parku v Európe, vrátane obľúbených modelov na Slovensku, ako sú Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid či Superb III.

Táto zmena znamená pre motoristov zvýšené finančné náklady i viac času stráveného na staniciach technickej kontroly. Európska komisia však argumentuje, že technické závady na vozidlách sú jednou z hlavných príčin dopravných nehôd a nadmerných emisií.

Rigoróznejšie kontroly elektromobilov

Nové pravidlá zasiahnu aj elektromobily, ktoré v niektorých krajinách doteraz podliehali miernejším kontrolám. Po novom sa tieto vozidlá budú musieť podrobiť rovnakej technickej prehliadke ako tradičné automobily, pričom osobitná pozornosť bude venovaná stavu ich batérií a bezpečnostných systémov. Dôvodom je rastúci počet incidentov spojených s požiarom lítiovo-iónových akumulátorov, ktoré podľa Komisie predstavujú riziko pre posádku i záchranné zložky.

Cieľom je identifikovať rizikové vozidlá už v rannej fáze a predísť nehodám či vážnym bezpečnostným incidentom, ktoré môžu vzniknúť z nedostatočne udržiavaných batérií.

Digitalizácia dokumentov

Ďalšou zásadnou zmenou je plánovaná digitalizácia osvedčení vozidiel v celej EÚ. Papierové doklady by mali byť nahradené elektronickými verziami, čo zjednoduší administratívu a uľahčí cezhraničné kontroly. Úrady jednotlivých krajín budú mať efektívnejší prístup k údajom, čo by malo zvýšiť rýchlosť komunikácie a znížiť byrokraciu.

Hoci táto inovácia neznamená pre motoristov okamžité finančné úspory, má prispieť k jednoduchšiemu pohybu vozidiel naprieč Európou. Reforma je súčasťou širšej stratégie digitalizácie európskej administratívy, ktorá sa zameriava na odbúravanie zbytočných formulárov a zjednodušenie procesov.

Navrhované opatrenia ešte čaká proces schvaľovania, ktorý si vyžaduje súhlas Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Zatiaľ nie je jasné, kedy sa nové pravidlá začnú uplatňovať. Diskusia v európskych inštitúciách sa očakáva búrlivá, keďže viaceré krajiny môžu vnímať plánované zmeny ako prílišné zaťaženie pre občanov i štátne mechanizmy.

Neprehliadnite

PZP je najdrahšie za 9 rokov: v roku 2026 čaká domácnosti ďalšie zdraženie poistenia
Rakúsko mení pravidlá STK pre osobné autá: staršie vozidlá pôjdu na kontrolu raz za dva roky
Od júla 2025 v Česku nové emisné zóny: staršie diesle čakajú zákazy a poplatky
90 percent vodičov to pri prechádzaní spomaľovacími pruhmi robí zle: Vyhnite sa chybám, ktoré ničia vaše auto

Otázkou zostáva, do akej miery tieto opatrenia prispejú k zvýšeniu bezpečnosti a zlepšeniu stavu životného prostredia. Pre vodičov na Slovensku a v ostatných regiónoch však zmeny môžu znamenať vyššie ročné náklady, a to najmä pre starších vlastníkov automobilov. Na výslednú podobu pravidiel a konkrétne termíny si motoristi budú musieť ešte počkať.

ŠTÍTKY:autoElektromobilyEurópska komisiakontroly
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Netflix má dôvod na obavy: Slovensko prináša filmy bez predplatného a úplne zadarmo!
Ďalší článok Apple už nie je nedobytnou pevnosťou: Vírusy útočia častejšie, než si myslíte. Tieto sú najbežnejšie (zoznam)
Najčítanejšie
Od decembra menia všetkým poistencom preukazy: nové kartičky prídu doporučene domov
Novinky Slovensko
Lesy SR do konca roka zrušia 263 miest, prepustia takmer osem percent ľudí
Ekonomika Novinky
Plynári rušia osobné odpočty: 600-tisíc domácností si musí stav plynu hlásiť samo
Ekonomika Novinky
Kyberútok na servery Ministerstva hospodárstva: experti CSIRT a SK-CERT riešia následky
Bezpečnosť Novinky
Od 1. marca musia podnikatelia prijímať bezhotovostné platby, končí sa limit na kartu
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

Lietajúce autá na dosah: Elon Musk odhalil technológiu, ktorá môže zmeniť budúcnosť dopravy navždy

Brusel varuje Slovensko: Hrozia miliónové pokuty a strata dôvery. Čo stojí za sporom?

Koniec benzínu a nafty: Slovákov čaká ZÁKAZ nákupu obľúbených áut od roku 2035

Vodiči, pozor: Nalievate do auta prémiový benzín? Pravda, ktorá vás možno prekvapí

Slovensko čelí výzve: PLYNU je menej než zvyčajne, hrozí problém s kúrením?

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.