Len čo si motoristi zvykli na aktuálne ceny palív, na obzore sa črtá nová vlna neistoty. Európska únia oznámila príchod systému ETS 2, ktorý radikálne mení spôsob, akým sa stanovujú ceny za benzín a naftu. Od dnešného dňa pojem „emisná povolenka“ už nie je výsadou priemyselných gigantov, ale dotkne sa aj bežných vodičov a domácností.
Vyššie náklady na tankovanie a kúrenie
Doteraz boli povinnosťou platiť za emisie oxidu uhličitého zaťažené len veľké spoločnosti, ako sú rafinérie, elektrárne či letecké firmy. Systém ETS 2 však rozširuje túto povinnosť na dodávateľov palív, čo znamená, že zvýšené náklady sa premietnu do cien na čerpacích staniciach. Podľa analytikov môže zavedenie tohto systému zvýšiť ceny pohonných hmôt o 10 až 15 centov za liter, čo predstavuje zdraženie o 5 až 7,50 eur pri natankovaní 50-litrovej nádrže. Pri domoch vykurovaných uhlím alebo plynom možno očakávať podobný nárast výdavkov.
Kľúčovým faktorom sú totiž emisné povolenky, ktorých trhová cena aktuálne dosahuje 85 eur za tonu CO₂, čo je takmer dvojnásobok pôvodného odhadu. Ak tento trend pokračuje, rastúce náklady pocítia nielen motoristi, ale aj domácnosti, ktoré na kúrenie využívajú fosílne palivá.

Motivácia k zmene alebo dodatočná záťaž?
Európska únia uvádza, že cieľom zavedenia systému ETS 2 je zníženie emisií a podpora ekologickejších alternatív. Očakáva, že vyššie ceny fosílnych palív urýchlia prechod na elektrické autá, zatepľovanie domov a intenzívnejšie využívanie verejnej dopravy. Pre mnohé domácnosti, najmä v regiónoch, kde je auto nevyhnutnosťou, však môže ísť o finančne ťažko splniteľný scenár.
Kritici varujú, že opatrenia fungujú ako skrytá daň, ktorá okamžite zaťaží rodinné rozpočty. Napriek tomu, že EÚ sľubuje Sociálny klimatický fond na podporu najzraniteľnejších, jeho konkrétna podoba zatiaľ nie je známa. Motoristi aj domácnosti tak musia byť pripravení na okamžitú záťaž bez viditeľnej kompenzácie v krátkodobom horizonte.
Čo prinesie rok 2027
Systém ETS 2 má byť plne zavedený v roku 2027, no jeho legislatívne základy už platia pre všetky členské štáty EÚ. Priestor na zmenu či úpravu pravidiel je minimálny. Odborníci predpovedajú, že nové nariadenie povede k dlhotrvajúcim výkyvom cien a zvýšenému tlaku na spotrebiteľov. Aj keď by vyššie ceny mohli dlhodobo podporiť trend ekologickejšej dopravy, realita na cestách sa bude meniť len postupne, kým nevznikne infraštruktúra na masové využívanie elektrických vozidiel.
Pre vodičov aj domácnosti tak nadchádzajúce roky predstavujú obdobie neistoty. Budúcnosť s drahším benzínom či naftou ukáže, či zavedenie systému ETS 2 dokáže splniť ambiciózne klimatické plány, alebo sa stane ďalšou finančnou záťažou pre obyvateľov Európy.


