Podoba energopomoci na Slovensku získava čoraz jasnejšie obrysy. Slovenské domácnosti očakávajú podporu, ktorá má zmierniť finančné zaťaženie v súvislosti s narastajúcimi cenami energií. Ministerstvo hospodárstva SR oznámilo, že pomoc bude mať dve formy, pričom domácnosti budú o nároku informované buď prostredníctvom e-mailu, alebo klasickou poštou. Zriadený bol aj Register odberných miest, ktorý štátu poskytne údaje o druhoch energií, tarifikáciách a teplotnej mape, pričom zozbierané dáta budú podkladom pre rozdelenie podpory.
Energopomoc pre väčšinu domácností
Energopomoc je zameraná na viac ako 90 % slovenských domácností, čo predstavuje približne 2,5 milióna odberných miest. Kritici však tvrdia, že takýto široký záber spochybňuje adresnosť celej pomoci. Odhaduje sa, že na jej realizáciu bude potrebných približne 430 miliónov eur. Ústredným cieľom je zabezpečiť, aby domácnosti v roku 2026 neplatili za energie viac ako v súčasnosti. Ministerstvo hospodárstva objasnilo, že pomoc bude rozdelená buď priamo formou znížených cien v rámci faktúr za elektrinu a plyn, alebo formou energošekov určených na pokrytie nákladov za teplo.
Pri teple nebude pomoc realizovaná automaticky, čo je spôsobené zložitosťou systému centrálneho zásobovania, ktoré zahŕňa viac než 200 poskytovateľov a približne 29-tisíc jednotlivých pripojení. Naproti tomu, pri elektrine a plyne bude zníženie nákladov aplikované priamo prostredníctvom faktúr. Tento model kopíruje súčasnú prax, keď Slovenské elektrárne dodávajú cenovo zvýhodnenú energiu priamo spotrebiteľom.

Zber citlivých údajov a ich ochrana
Podmienky nároku na pomoc sa neodvíjajú len od príjmu domácností, ale zohľadňujú aj počet ich členov. Z tohto dôvodu štát zhromažďuje množstvo citlivých údajov, ktoré pochádzajú z rôznych zdrojov, ako sú kataster nehnuteľností, registre právnických a fyzických osôb, finančná správa či poisťovne. Údaje sa následne využívajú na posudzovanie oprávnenosti žiadosti o podporu a výpočet jej presnej výšky.
Rezort hospodárstva si uvedomuje dôležitosť ochrany týchto údajov a prisľúbil zabezpečenie maximálnej bezpečnosti pri ich uchovávaní a spracovaní. V prípade, že domácnosť nezíska nárok na pomoc, môže žiadať vysvetlenie cez okresné úrady, call centrum ministerstva hospodárstva alebo priamo na ministerstve.
Slovenské domácnosti očakávajú, že energopomoc prinesie potrebnú finančnú podporu v čase, keď ceny energií naďalej tlačia na ich rozpočty. Ministerstvo hospodárstva preto stojí pred výzvou, aby efektívne a transparentne riadilo celý proces jej implementácie.
 
					 
							


 
                                
                              
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		