Elektromobilita zaznamenala v Európe tento rok pozoruhodný pokles záujmu kupujúcich. Podľa najnovších údajov štatistickej agentúry Data Force sa ani jeden čistý elektromobil nedostal medzi tridsať najpredávanejších vozidiel v Európe za obdobie od januára do apríla 2025. Ide o zarážajúci vývoj vzhľadom na masívne investície a politickú podporu, ktorú elektromobilom poskytujú vlády členských štátov Európskej únie.
Dominujú klasické spaľovacie automobily
Na vrchole predajných štatistík jasne dominuje Dacia Sandero, z ktorej sa v európskych krajinách predalo 87 565 vozidiel. Nasledujú Peugeot 208 so 75 108 predanými kusmi a Renault Clio, ktorý za rovnaké obdobie zaznamenal 74 659 predajov. Toto trio áut s konvenčnými spaľovacími motormi naznačuje pretrvávajúcu preferenciu Európanov pre osvedčené, cenovo dostupnejšie a praktickejšie benzínové alebo naftové motory.
Celé prvé tridsiatky sa nesú v znamení spaľovacích motorov. Medzi najúspešnejšie autá v Európe patria napríklad VW Golf s predajom 70 833 kusov, VW Tiguan (70 785 vozidiel) či Citroën C3, ktorého predaj sa priblížil k hranici 67 414 kusov. Značne obľúbené sú i SUV modely ako Dacia Duster so 63 957 predajmi a Toyota Yaris Cross, ktorá prilákala 63 601 nových majiteľov.
Prvým čisto elektrickým vozidlom, ktoré dokázalo zaujať výraznejší počet kupujúcich, je Tesla Model Y – tá prenikla až na 33. pozíciu. Americká značka Tesla pritom celosvetovo v poslednom období zápasí s klesajúcim dopytom. V rebríčku päťdesiatich najúspešnejších áut má Tesla ešte jedno svoje želiezko – Model 3 obsadil 49. miesto. Tretím elektromobilom, ktorý si našiel cestu do elitnej päťdesiatky, je Volkswagen ID.4 na 44. priečke.
Nižšia cena a lepší dojazd hrá spaľovacím motorom do karát
Podľa odborníkov vodiči stále oceňujú najmä cenovú dostupnosť, jednoduchšiu použiteľnosť a vyšší dojazd klasických spaľovacích automobilov. Elektromobily, aj napriek výrazným snahám vlád o ich širšiu propagáciu, nedokázali zatiaľ dostatočne odpovedať práve na tieto kritériá. V prípade výberu nového automobilu je totiž v súčasnej situácii cena stále rozhodujúcim kritériom u veľkého množstva kupujúcich.
Jasným dôkazom popularity cenovo prístupnejších vozidiel sú také modely ako Fiat Panda (51 879 predaných áut), Opel Corsa (61 046), Renault Captur (50 571) alebo Škoda Fabia (36 414), ktoré dlhodobo patria medzi cenovo výhodné a spoľahlivé voľby vodičov naprieč Európou. Prekvapujúci rast predajov zaznamenal v tomto roku aj Peugeot 3008, ktorého predaj medziročne stúpol o vyše 52 percent na hodnotu 46 076 predaných áut.
Boj o budúcnosť elektromobility pokračuje
Tohtoročné výsledky sú kontroverzným signálom pre automobilky aj pre politikov usilujúcich o ekologickejšiu budúcnosť dopravy. Elektromobily zatiaľ nedokázali presvedčiť európskych kupujúcich v takom rozsahu, ako mnohí výrobcovia a štátne politiky očakávali. Prechod na elektrifikované automobily zostáva aj naďalej skôr ideálnym scenárom, než každodennou realitou väčšiny Európanov.
Automobilovým koncernom tak zostáva veľká výzva – nájsť balans medzi ekologickými požiadavkami, cenovou prístupnosťou a praktickou využiteľnosťou automobilov. Vývoj ďalších rokov ukáže, či sa elektromobilom podarí stať výraznejším konkurentom klasických automobilov so spaľovacími motormi, alebo ostanú len alternatívnou možnosťou pre menšiu skupinu spotrebiteľov.