Predaj elektromobilov vo svete pokračuje v silnom raste, pričom prvá polovica roka 2025 priniesla rekordné čísla. Podľa údajov výskumnej spoločnosti Rho Motion sa globálne predalo 9,1 milióna elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 28 %. Rast však nie je rovnomerne rozdelený – kým Čína a Európa dominujú, Severná Amerika zaostáva. Tento vývoj ukazuje na dôležité zmeny a výzvy, s ktorými sa jednotlivé trhy stretávajú.
Svetové ťahúni: Čína a Európa
Čína si naďalej upevňuje pozíciu lídra trhu s elektromobilmi, keď za prvých šesť mesiacov roka 2025 predala 5,5 milióna vozidiel, čo je 32 % medziročný rast. Elektromobily tu už tvoria približne polovicu všetkých nových predaných áut. Nárast predaja sa darí dosahovať aj napriek tomu, že niektoré mestské dotácie boli zrušené. Očakáva sa, že dynamiku trhu ešte posilní uvoľnenie ďalších finančných prostriedkov v priebehu roka.
V Európe predaj elektromobilov v prvej polovici roka dosiahol 2 milióny kusov, čo prinieslo rast o 26 %. Veľké úspechy zaznamenali hlavne dostupné modely, ako Renault 4 a 5, ktoré prispeli k zvýšeniu záujmu o batériové vozidlá (BEV). Plug-in hybridy (PHEV), na druhej strane, rástli rýchlejšie, až o 27 %, hoci ich budúcnosť je neistá. V regióne sa darilo najmä Španielsku so skokom v predaji o 85 %, nasledovanému Nemeckom (+40 %) a Spojeným kráľovstvom (+32 %). Naopak, Francúzsko zaznamenalo pokles o 13 % pre zníženie dotácií.

USA zatiahli brzdu
V Severnej Amerike je situácia omnoho menej priaznivá. Predaj elektromobilov v USA, Kanade a Mexiku stúpol len o 3 %, pričom najväčšiu zásluhu na raste má Mexiko s nárastom o 20 %. USA zaznamenali mierne zlepšenie o 6 %, no Kanada sa prepadla až o 23 %. Situáciu ešte viac komplikuje podpis nového zákona prezidentom Trumpom, ktorý ruší daňové úľavy na elektromobily zo zákona Inflation Reduction Act. Tieto dotácie oficiálne končia 30. septembra, čo podľa odborníkov spôsobí výrazný pokles predaja v USA po krátkodobej nákupnej horúčke v treťom štvrťroku.
Budúcnosť hybridov a elektromobilov
Plug-in hybridy, ktoré ostávajú populárne v niektorých častiach Európy, čelí neistote. Od roku 2025 zavádza EÚ prísnejšie pravidlá na výpočet emisií týchto vozidiel, pričom sa očakáva pokles ich atraktivity. Tieto zmeny budú tlačiť na zvyšovanie elektrického dojazdu hybridov, čo môže zvýšiť ich nákladovosť a postupne z nich urobiť menej využívanú kategóriu vozidiel.
Na druhej strane elektromobily získavajú stále väčší podiel na trhu. Ich hlavnými výhodami sú nižšie prevádzkové náklady, jednoduchšia údržba a ekologické benefity. Tichá a dynamická jazda bez lokálnych emisií láka rastúci počet zákazníkov, no výzvou ostáva vysoká obstarávacia cena a obmedzenia súvisiace s dojazdom a dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry. Navyše, pre mnohých vodičov ostáva otázkou aj životnosť a náklady na výmenu batérie po záručnej dobe.
Globálny prechod na elektromobilitu je nepopierateľný, no tempo a podmienky tohto prechodu sa líšia podľa regiónov. Kým Európa a Čína vedú cestu, Severná Amerika musí riešiť legislatívne a trhové prekážky, ktoré by mohli jej pozíciu ešte viac oslabiť.