Európska komisia pripravuje nové pravidlá, ktoré môžu dramaticky urýchliť prechod na elektromobily v celej Európskej únii. Podľa informácií zverejnených v odbornom nemeckom médiu Automobilwoche, Brusel zamýšľa zaviesť prísne a povinné kvóty elektromobilov pre všetky vozové parky, vrátane autopožičovní a lízingových spoločností. Táto regulácia má vstúpiť do platnosti už od roku 2027.
Závažné kvóty rozbúria automobilový trh
Nová regulácia stanovuje minimálny podiel elektromobilov vo vozových parkoch lízingových firiem a požičovní automobilov na úroveň 75 % do roku 2027, pričom od roku 2030 plánuje EÚ navýšiť túto hranicu až na 100 %. Firmy pôsobiace na trhu sú týmto krokom výrazne znepokojené, pretože v súčasnosti sú od týchto cieľov vzdialené.
Automobilwoche pritom uvádza, že aj v Nemecku, kde je infraštruktúra pre elektromobilitu rozvinutejšia ako v iných krajinách EÚ, je aktuálny podiel elektromobilov vo vozových parkoch len asi 23 %. Táto priepasť medzi súčasnosťou a očakávaniami Európskej komisie znamená, že veľký počet áut so spaľovacími motormi by musel byť v nasledujúcich troch rokoch vyradený z komerčného užívania. Experti predpokladajú, že takéto kroky prinesú firmám značné finančné náklady, ktoré sa skôr alebo neskôr prejavia aj na cenách pre koncových zákazníkov.

Za mimoriadne náročnú považujú firmy aj širokú definíciu pojmu „vozový park“, ktorý zahŕňa nielen klasické firemné automobily, ale aj všetky malé a stredné úžitkové vozidlá. V praxi by sa nové regulácie týkali takmer všetkých komerčne registrovaných automobilov v Európskej únii.
Nízky záujem a nedostatočná infraštruktúra
Zástupcovia automobilových požičovní ako Sixt či Hertz upozornili, že pokusy o výraznejšie rozšírenie elektrických vozidiel do ich flotíl skončili finančnými stratami presahujúcimi miliardu eur. Dôvodom je pretrvávajúci nezáujem medzi spotrebiteľmi o prenájom elektromobilov, najmä pre slabú dostupnosť kvalitnej nabíjacej infraštruktúry a vysoké ceny prenájmov v porovnaní s automobilmi na spaľovacie motory.
Podľa firiem z oblasti lízingu a autopožičovní chýbajú na európskom trhu desaťtisíce nových rýchlonabíjacích staníc potrebných k tomu, aby sa používanie elektromobilov stalo dostatočne pohodlné a spoľahlivé pre širokú spotrebiteľskú verejnosť. Výstavba týchto staníc podľa dostupných informácií prebieha mimoriadne pomaly a nedrží krok s plánmi Európskej komisie na rýchly prechod k čisto elektrickým vozovým parkom.
Kritika netransparentného legislatívneho procesu
Významné združenie lízingových spoločností Leaseurope kritizuje spôsob, akým novú legislatívu Európska komisia pripravuje. Priemysel podľa nich nie je dostatočne zapojený do diskusií, a legislatívne opatrenia sa pripravujú za zavretými dverami bez potrebnej transparentnosti a odbornej diskusie. Takýto prístup vytvára vážne obavy medzi firmami, ktoré sa cítia obmedzené vo svojich možnostiach ovplyvniť pripravovanú legislatívu.
Znepokojenie vyvoláva fakt, že Európska komisia môže tieto opatrenia zaviesť formou priameho nariadenia namiesto štandardnej smernice, ktorou by mohli členské štáty EÚ jednotlivé pravidlá diskutovať a pripomienkovať. V prípade nariadenia totiž musia členské krajiny zavedené zmeny okamžite implementovať do svojej národnej legislatívy.
Zároveň firmy upozorňujú, že EÚ zatiaľ nepredložila žiadne podrobné odborné štúdie analyzujúce dopad takto prísnych elektromobilných kvót na ekonomickú situáciu európskych spotrebiteľov. Chýbajú podklady, ktoré by skúmali dôsledky navrhovaných zmien na cenové hladiny aj na ich praktickú realizovateľnosť v jednotlivých regiónoch. Odborníci preto žiadajú, aby Európska komisia spomalila svoj legislatívny proces, umožnila reálne odborné posúdenie a zapojila do diskusie všetky relevantné strany.
Oficiálny návrh novej legislatívy by mala Európska komisia verejne predstaviť ešte pred koncom roka. Dovtedy sa firmy aj spotrebitelia budú musieť vyrovnať s pretrvávajúcou neistotou a otázkami, ako trh s vozidlami prispôsobiť očakávaným reguláciám z Bruselu.