Predaj elektromobilov vo Veľkej Británii čelí od apríla 2025 vážnym prekážkam v dôsledku sprísnených daňových pravidiel. Kľúčovým problémom je takzvaný Expensive Car Supplement (ECS), príplatok za drahé vozidlá. Tento poplatok dosahuje 425 libier ročne po dobu piatich rokov a vzťahuje sa na všetky elektromobily s obstarávacou cenou nad 40-tisíc libier. Kombináciou so štandardným ročným poplatkom (Vehicle Excise Duty – VED) vo výške 195 libier predstavuje dodatočné zaťaženie až 3 100 libier počas prvých šiestich rokov vlastníctva auta.
Trh elektromobilov zažíva prudký pokles
Najnovšie údaje dokumentujú výrazný pokles predaja elektromobilov. Kým ešte v marci 2025 zaznamenali elektromobily rekordný trhový podiel na úrovni 25,3 % s medziročným nárastom predaja až o 41,7 %, po zavedení nových pravidiel sa situácia radikálne zmenila. V apríli 2025 poklesol trhový podiel elektromobilov v Spojenom kráľovstve na 20,4 %. Tento pokles priamo ohrozuje plánované ciele vlády, ktorá v rámci svojho ZEV mandátu stanovila ako mediálny cieľ pre rok 2025 podiel elektromobilov na predaji až 28 %. Do roku 2030 by pritom malo až 80 % všetkých predávaných áut tvoriť bezemisné vozidlá.
Situácia je komplikovaná aj vysokými priemernými cenami elektromobilov, ktoré sa momentálne pohybujú okolo 50-tisíc libier. To je približne o 10-tisíc libier viac než porovnateľné vozidlá so spaľovacím motorom. Najviac sú novým poplatkom postihnutí súkromní zákazníci, ktorí reprezentujú iba 10,7 % celkových predajov elektromobilov. Firemní zákazníci si naopak stále užívajú viacero daňových výhod v oblasti dane z nepeňažných benefitov (BIK), čo vytvára konkurenčne nevyvážené podmienky na trhu.
Výrobcovia žiadajú rýchle zmeny v daňovej politike
Významní výrobcovia automobilov, ako Stellantis či Ford, otvorene kritizujú aktuálny daňový rámec vo Veľkej Británii. Podľa vyjadrenia predstaviteľov Fordu ide dokonca o dlhodobo neudržateľnú situáciu, ktorá má potenciál výrazne spomaliť dôležitý moment rozvoja celého automobilového sektora. Automobilky upozorňujú, že ak vláda najbližšie obdobie nezačne konať, môže to vážne ohroziť britskú snahu prejsť na udržateľnú mobilitu.
Zdá sa však, že tieto obavy neostávajú bez reakcie. Ministerka dopravy po cestách Lilian Greenwood nedávno v liste zaslanom poslancovi parlamentu potvrdila, že vláda aktívne skúma možnosť posunu hranice cenovej úrovne ECS pri bezemisných vozidlách. Takáto legislatívna úprava by značne zmiernila finančné zaťaženie bežných zákazníkov a mohla by prísť už v rámci najbližších fiškálnych opatrení.
Dostupnejšie elektromobily ako možné riešenie
Jedným z riešení, ktoré môže situáciu na trhu elektromobility v Spojenom kráľovstve výrazne skvalitniť, je plánovaný vstup cenovo dostupnejších modelov na trh. Výrobcovia ako Renault, Volkswagen a značky skupiny Stellantis už oznámili uvedenie viacerých elektrických modelov s atraktívnejšími cenovkami. Spojenie tejto ponuky s avizovanými legislatívnymi zmenami v oblasti ECS by mohlo vytvoriť priaznivú kombináciu faktorov, ktorá obnoví pôvodný rastový trend elektromobility.
V súčasnosti stojí Veľká Británia pred významným rozhodnutím. Ak kabinet zavedie nevyhnutné zmeny včas, má šancu dosiahnuť svoje dlhodobé a ambiciózne ciele v oblasti elektrifikácie dopravy. V opačnom prípade však hrozí zbrzdenie celého procesu, pričom výsledkom môžu byť negatívne dopady na automobilový priemysel a celkovú udržateľnosť dopravného sektora krajiny.