Európska centrálna banka (ECB) sa pripravuje na zásadnú obmenu eurobankoviek. Obyvatelia štátov Európskej únie sa tak môžu tešiť na novú sériu peňazí, ktorá sa zameria na vizuálne aj kultúrne oživenie, čo má symbolizovať jednotu a rozmanitosť európskeho kontinentu.
Nové motívy na bankovkách
ECB už oznámila konkrétne smery, ktorými sa dizajn nových bankoviek uberá. Vo finále ostali dve kľúčové témy. Prvá sa sústredí na zobrazovanie európskej kultúry a významných osobností, medzi ktorými sa spomína napríklad Leonardo da Vinci či Ludwig van Beethoven. Druhý návrh stavia na harmónii medzi prírodným prostredím a zvieratami, pričom zahŕňa motívy riek a vtáctva. Momentálne však ani jeden z finalistov nemá definitívnu výtvarnú podobu, a zatiaľ nie je známy ani presný termín, kedy sa nové bankovky dostanú do obehu.
Hoci proces úplnej výmeny môže trvať roky, nové bankovky budú priebežne distribuované, vždy keď sa staré eurové bankovky dostanú do bánk. Tento postup zabezpečí, že staré a nové peniaze budú nejaký čas existovať bok po boku.

Hotovosť ostáva súčasťou života
Hoci sa objavujú obavy, že hotovosť môže byť vytláčaná modernými digitálnymi riešeniami, ECB uisťuje, že nehrozí jej úplné nahradenie. Plánovaná inovácia bankoviek má byť dôkazom, že hotovosť zostáva dôležitou súčasťou každodenného života Európanov. Nové dizajny majú zároveň osláviť spoločnú historickú identitu a záväzok k udržateľnej budúcnosti.
Podľa ECB je hotovosť stále symbolom jednoty a istoty a bude aktívnou súčasťou peňažného obratu aj v nadchádzajúcom období. Táto správa prišla ako odpoveď na rastúce diskusie o možnej dominancii elektronických platobných prostriedkov.
Svetové trendy v redizajne peňazí
Podobné kroky podnikajú aj iné krajiny mimo eurozóny. Švajčiarsko sa napríklad venuje výberu nových návrhov pre franky. Švajčiari majú možnosť voliť z jedenástich rôznych motívov, pričom ich dizajn si zachová tradičnú vertikálnu orientáciu. V Británii prechádzajú bankovky pozvoľnou transformáciou po príchode nového kráľa. Zatiaľ čo portrét panovníka bude na predradenej strane zachovaný, zadná strana predstaví nové dizajnové prvky.
Procesy redizajnu v Európe aj mimo nej sú dôkazom, že hotovosť si napriek technologickým zmenám stále drží svoje pevné miesto. Pre Slovákov a zvyšných obyvateľov eurozóny bude tento vizuálny reštart príležitosťou osláviť kultúrne dedičstvo a prírodné krásy, ktoré sú pre kontinent tak charakteristické.