Slovenskí televízni diváci sa musia pripraviť na ďalšie zmeny pri sledovaní programov z archívu. Po tom, ako skupina Markíza v uplynulých týždňoch zaviedla zákaz pretáčania reklamných blokov pri archívnom sledovaní, sa k rovnakému kroku teraz odhodlala aj konkurenčná televízna skupina JOJ. Podľa informácií, ktoré poskytla spoločnosť DSi Data prevádzkujúca televíznu službu Flexi TV, JOJ žiada operátorov obmedziť možnosť preskakovania reklám už od 15. júla 2025. Informácie o tejto plánovanej zmene priniesol portál Živé.sk.
Akých kanálov sa zmena týka?
Nové pravidlá budú platiť pre relácie sledované prostredníctvom televízneho archívu na všetkých hlavných staniciach skupiny JOJ – konkrétne JOJ, JOJ Plus a Wau. To znamená, že diváci si počas prehrávania programov zo záznamu už nebudú môcť pretáčať alebo preskakovať reklamné bloky tak, ako doteraz. K podobnému obmedzeniu už pristúpila aj Markíza, ktorá dané opatrenie aplikuje na svojich hlavných kanáloch Markíza, Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik.
Zmena sa podľa prevádzkovateľov platformy Flexi TV dotkne všetkých operátorov pôsobiacich na slovenskom trhu. Technické riešenia jednotlivých televíznych operátorov sa však môžu mierne líšiť. Niektorí poskytovatelia služby zavedú úplné blokovanie pretáčania počas reklamných prestávok, iní zase vyžadujú sledovanie určitej minimálnej dĺžky reklám, napríklad troch minút.

Reklama ako hlavný dôvod zmien
Televízne skupiny JOJ a Markíza pristúpili ku krokovému obmedzovaniu pretáčania reklám najmä z dôvodu rastúcej popularity sledovania televíznych programov prostredníctvom archívov. Tento trend totiž vedie k výrazným stratám príjmov z reklamy, pretože väčšina divákov reklamné bloky pri prehrávaní záznamov cielene preskakuje. Vysielatelia preto chcú zabezpečiť efektívnejšie a spoľahlivejšie doručovanie reklamného obsahu divákom, ktorí sledujú programy s oneskorením.
Pri programe skupiny Markíza však funguje aj výnimka, pri ktorej sa po troch dňoch od odvysielania reklamy znova dajú preskakovať celé. Túto možnosť však ponúkajú len vybraní operátori, ktorí majú takéto technologické riešenie k dispozícii. Blokovanie reklám vo videu zo záznamu pritom už implementovali všetci významní slovenskí operátori, vrátane Telekomu, Orange, Skylinku, O2 či UPC.
Protimonopolný úrad skúma kroky Markízy
Súčasné zmeny v oblasti televíznych archívov si všimol aj Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ SR). Od apríla 2025 sa začal z vlastného podnetu bližšie zaoberať postupom TV Markíza. PMÚ chce preveriť, či Markíza nezneužíva svoje dominantné postavenie na trhu nelineárnych televíznych programových služieb, kam patrí práve archívne online sledovanie. Úrad zdôraznil, že samotný začiatok správneho konania ešte neznamená, že by televízia určite nejakým spôsobom porušila súťažné pravidlá. Pokiaľ by však PMÚ v rámci svojho šetrenia zistil nekalé praktiky zo strany vysielateľa komerčnej televízie, Markíze môže hroziť vysoká finančná pokuta.
Samotná skupina JOJ na otázky týkajúce sa nového opatrenia ohľadom reklám zatiaľ médiám nereagovala.