Rozhodnutie nemeckého správneho súdu v Šlezvicku postavilo milióny motoristov pred otázku, či ich dieselové autá zostanú na cestách legálne. Téma sa opäť dostáva do centra pozornosti nielen v Nemecku, ale aj v celej Európe. Automobilový sektor, ktorý už roky zápasí s následkami emisných škandálov, čelí ďalšej výzve.
Súdne verdikty a právna neistota
Podstatou rozsudku sú takzvané termookná – softvérové úpravy dieselových motorov, ktoré vypínajú čistenie výfukových plynov pri nižších teplotách. Hoci tieto systémy predtým schválil nemecký úrad pre motorové vozidlá, súd ich teraz označil za protiprávne. S odôvodnením, že ochrana životného prostredia má prednosť, sa rozhodnutie dotýka modelov so staršou homologáciou, konkrétne Euro 5 a starších verzií Euro 6.
Automobilky argumentujú technickou nevyhnutnosťou termookien pre ochranu motorov. Podľa Organizácie Deutsche Umwelthilfe však takéto technológie spôsobujú vyššie emisie, ako povoľujú európske normy, a to počas väčšej časti roka. Aktivisti tvrdia, že vypínanie systémov sa začína už pri 10 °C, čo v mnohých regiónoch znamená mesiace zvýšeného znečistenia ovzdušia.

Ekonomické a priemyselné dôsledky
Rozhodnutie súdu má potenciálne rozsiahle ekonomické dopady. Zasiahnuté nie sú len nemecké automobilky, ale aj ďalší výrobcovia v Európe, ktorí čelia možnostiam podobných žalôb. Dodatočné modernizácie motorov by mohli viesť k miliardovým výdavkom, ktoré by oslabili investície automobiliek do elektromobility. Odhaduje sa tiež pokles hodnoty státisícov dieselových vozidiel na trhu ojazdených áut.
Analytici varujú, že tento vývoj by mohol negatívne zasiahnuť celé odvetvia priemyslu, ktoré sú na spaľovacích motoroch priamo alebo nepriamo závislé. Ak mestá začnú v reakcii na verdikt zavádzať obmedzenia pre staršie dieselové vozidlá, mohla by vzniknúť situácia pripomínajúca nútené vyvlastnenie áut ich majiteľom. Takýto krok by pravdepodobne viedol k strate dôvery verejnosti v regulačnú politiku.
Otázky udržateľnosti a ďalšie kroky
Niektoré médiá a experti upozorňujú, že cesta k ekologickým cieľom nespočíva len v boji proti dieselom. Trvalo udržateľná doprava si vyžaduje aj riešenie infraštruktúrnych problémov, napríklad zaistenie dostatočného množstva nabíjacích staníc pre elektromobily. Bez týchto opatrení samotné odstránenie starších spaľovacích motorov nemusí priniesť očakávaný výsledok v podobe čistejšieho ovzdušia.
Rozsudok zatiaľ nie je právoplatný a koncern Volkswagen usiluje o jeho revíziu na Spolkovom správnom súde. Medzitým však rastie tlak zo strany verejnosti a environmentálnych skupín, ktoré podporujú prísnejšiu reguláciu automobilového priemyslu. Ak by sa verdikt potvrdil, štát by musel stanoviť, kto uhradí náklady na potrebné úpravy motorov – ich odhadované miliardy by mohli preťažiť aj verejné financie.