Trnava prichádza s nezvyčajným experimentom na sídlisku Na hlinách, ktorý môže byť vzorom pre ďalšie slovenské mestá. Mesto začne obyvateľom platiť za parkovanie, no s jednou dôležitou podmienkou – svoj automobil už nebudú môcť parkovať pri dome, ale odstavia ho na neďalekom parkovisku pred hypermarketom Tesco na Veternej ulici. Rezidenti, ktorí využijú túto novinku, dostanú od mestskej samosprávy priamu ročnú kompenzáciu vo výške 300 eur.
Mesto podporí parkovanie finančnou motiváciou rezidentov
Podľa plánu mestskej radnice bude ponuka zatiaľ určená prvým päťdesiatim záujemcom zo sídliska Na hlinách. Ak by o túto možnosť prejavilo záujem menej obyvateľov, samospráva plánuje osloviť aj rezidentov z priľahlých ulíc Veterná a Saleziánska. Parkovacie kapacity na samotnom sídlisku Na hlinách sú už dlhodobo vyčerpané, pričom priestorové možnosti pre ich rozšírenie sú veľmi obmedzené. Radnica očakáva, že vďaka tomuto kroku uvoľní až 50 doterajších parkovacích miest, čo značne prispeje k zmierneniu parkovacej krízy na sídlisku.
Za právo prenajímať 50 parkovacích miest od obchodného reťazca Tesco zaplatí samospráva ročne 5 000 eur bez DPH. Obyvatelia, ktorí záujem prejavia, tak okrem parkovania na prenajatých miestach získajú aj uvedený bonus vo výške 300 eur ročne ako priamu finančnú motiváciu pre využívanie vzdialenejšej lokality. Ostatní rezidenti Trnavy budú aj naďalej platiť symbolický poplatok za prvé vozidlo 1 euro za rok. Držitelia viacerých automobilov v jednej domácnosti zase budú každoročne odvádzať mestu poplatok vo výške 99 eur za druhé vozidlo.

Alternatívne riešenie, kým príde očakávaný parkovací dom
Finančné kompenzácie pre obyvateľov môžu mestským plánovačom priniesť aj cenné dáta pre ďalšie strategické rozhodovanie. Mestská samospráva v súčasnosti už dlhšie komunikuje zámer výstavby nového parkovacieho domu priamo Na hlinách, ktorý by niekoľkonásobne zvýšil dostupné kapacity pre parkovanie. Až do realizácie tohto opatrenia však musí mesto pracovať s dostupnými prostriedkami, medzi ktorými je aj súčasná spolupráca s obchodným reťazcom ako pragmatické dočasné riešenie.
Radnica zároveň zdôrazňuje, že nové riešenia musia byť efektívne aj z ekonomického hľadiska. Minulý rok bol v Trnave z pohľadu výberu za parkovné rekordný – mestská kasa zaznamenala príjem presahujúci 4,5 milióna eur, čo významne prispieva do mestského rozpočtu. Uvoľnenie miest vďaka spolupráci s hypermarketom je tak praktickým dôkazom snahy mesta efektívne využívať získané finančné prostriedky a zároveň prinášať rezidentom reálnu pridanú hodnotu za ich spoluprácu pri optimalizácii priestoru.
Dlhodobý prínos: mesto skúma nové parkovacie modely
Nový parkovací experiment môže zároveň rozšíriť poznatky radnice ohľadom správania rezidentov a ich ochoty pristúpiť k alternatívam v oblasti parkovania. Obyvatelia, ktorí auto nevyužívajú denne, alebo jazdia len sporadicky, by mohli byť zvlášť vhodnými adeptmi pre takéto alternatívne lokality. Ich rozhodnutie zapojiť sa v tejto fáze môže výrazne ovplyvniť, akým smerom sa bude uberať parkovacia politika mesta Trnava v budúcnosti.
Samospráva pripomína, že ide o súčasť širšej snahy efektívne využiť dostupný priestor a zvýšiť komfort obyvateľov vo vyťažených lokalitách. Ak sa táto metóda preukáže ako úspešná, je pravdepodobné, že sa opakovane využije v ďalších častiach mesta. Trnava tak ukazuje, že je otvorená inovatívnym nápadom a pripravená hľadať a testovať riešenia, ktoré by mohli byť inšpiráciou aj pre iné slovenské mestá s podobnými problémami.