Automobilka Volvo Cars so sídlom v Göteborgu oznámila zásadné prepúšťanie zamestnancov kvôli pokračujúcim problémom na globálnom trhu s automobilmi. Výrobca vozidiel, vlastnený čínskym holdingom Geely, plánuje znížiť počet pracovných miest až o 3 000 zamestnancov, informuje britská BBC. Prepúšťanie je jednou zo série rozsiahlych opatrení zameraných na úsporu nákladov a zvýšenie konkurencieschopnosti spoločnosti na medzinárodnej úrovni.
Súčasťou týchto úsporných opatrení je aj rozsiahly „akčný plán“ v celkovej hodnote 18 miliárd švédskych korún (približne 1,65 miliardy eur), ktorý firma predstavila už v apríli. Cieľom plánu je zefektívniť riadenie firmy v reakcii na pokles globálneho predaja vozidiel, ktorý sa za posledný mesiac medziročne znížil o 11 %. Automobilový priemysel vo všeobecnosti bojuje so zvýšenými cenami surovín, klesajúcim dopytom v Európe a obchodnými prekážkami, akou je aj 25-percentné clo na vozidlá dovážané do USA zavedené administratívou bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Kríza zasahuje aj japonský Nissan
Podobné problémy postihujú aj iné svetoznáme automobilky, napríklad japonský Nissan. Spoločnosť už skôr oznámila plán zrušiť až 20 000 pracovných miest na celom svete, čo predstavuje približne 15 % celkovej pracovnej sily firmy. Najnovšie zverejnenie plánuje prepustiť ďalších 11 000 zamestnancov a zatvoriť sedem tovární. Nissan týmto spôsobom reaguje na neustály prepad predajov v Číne a USA, ale aj na neúspešné rokovania o fúzii s Hondou a Mitsubishi, ktoré skončili bez výsledku začiatkom tohto roka.
Zaujímavým obratom však je, že Nissan medzičasom vstúpil do rokovaní s konkurenčnou automobilkou Toyota. Podľa japonskej tlače a Automotive News nejde o úplné prevzatie, ale o dočasné strategické partnerstvo. Toyota by mala byť podporným subjektom počas nevyhnutnej reštrukturalizácie Nissanu, čím by došlo k nezvyčajnému spojeniu tradičných domácich konkurentov. Doposiaľ však ostáva otázne, ako na prípadné partnerstvo zareaguje francúzsky Renault, ktorý v Nissane vlastní významný podiel.
Čínsky BYD dominuje trhu elektromobilov v Európe
Medzinárodný trh elektromobilov medzitým zaznamenáva zásadné posuny. Čínsky výrobca elektrických vozidiel BYD sa rozhodol reagovať na stagnujúci dopyt agresívnym znížením cien viac ako dvadsiatich svojich modelov. Medzi výrazne zlacnené vozidlá patrí aj model Seagull EV, ktorého cena klesla až na približne 6 800 eur. Podobné opatrenie následne prijali ďalšie čínske automobilky, napríklad štátny podnik Changan či Leapmotor, ktorý má podporu medzinárodného koncernu Stellantis.
Táto nová stratégia prináša výsledky, pretože BYD predbehol americkú Teslu v predajoch elektromobilov v Európe. Podľa údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics sa v apríli na európskych trhoch zaregistrovalo 7 231 elektrických vozidiel značky BYD, čím firma prvýkrát prekonala Teslu, ktorá zaznamenala len 7 165 registrácií. Ide síce len o malý rozdiel, no analytici to považujú za významný prelom.
Z globálneho pohľadu vyznievajú čísla pre Teslu ešte negatívnejšie. Za prvý štvrťrok roku 2025 predal BYD celosvetovo približne milión vozidiel, z ktorých úplne elektrických bolo vyše 416 000. Tesla pritom dokázala za rovnaký čas predať len okolo 337 000 elektrických vozidiel, čo je výrazný odstup od čínskeho konkurenta.
Tesla navyše zaznamenala v Európe medziročný pokles registrácií o 49 percent, zatiaľ čo BYD dosiahol pôsobivý rast o 359 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Aj keď odrátame hybridné vozidlá a ponecháme len čisto elektrické modely BYD, aj tak je rast veľmi solídny, až 159 percent.
Celkovo sa zdá, že globálna dynamika automobilového priemyslu sa prudko mení a veľké tradičné automobilky čelia čoraz silnejším tlakom konkurencie, nákladových obmedzení a zložitých trhových podmienok. Prepúšťanie, reštrukturalizácie a zmeny strategických partnerstiev sú tak zrejme len začiatkom rozsiahlych premien, ktoré tento sektor ešte len čakajú.