Zrušenie alebo meškanie letu patrí k najnepríjemnejším prekvapeniam, ktoré môžu počas cestovania postihnúť každého. Napriek tomu, že letecké spoločnosti majú v Európe jasne stanovené povinnosti voči cestujúcim, mnohí si svoj nárok na odškodnenie neuvedomujú. Poisťovňa Uniqa upozorňuje, že štandardné cestovné poistenie takéto situácie automaticky nekryje, a odporúča cestujúcim poznať nielen svoje práva, ale aj možnosti dodatočného poistenia.
Poistné krytie rozšírených balíkov
Cestovné poistenie môže vo vybraných prípadoch vstúpiť do hry, no jeho rozsah závisí od konkrétneho balíka. Rozšírené produkty často zahŕňajú poistenie zmeškania dopravného prostriedku a poistenie oneskoreného návratu. V prípade, že klient z objektívnych dôvodov nestihne spoj, poisťovňa preplatí náklady na alternatívnu dopravu. Medzi kryté situácie patrí úraz, dopravná nehoda, technická porucha alebo nepriaznivé počasie.
Okrem toho môžu poistné balíky zahŕňať úhradu výdavkov na občerstvenie alebo nocľah, ktoré súvisia s oneskorením. To platí aj pri meškaní návratu zo zahraničia, keď cestujúci nestihne napríklad posledný vlak domov. Pri problémoch s batožinou je kľúčové všetky kroky spraviť priamo na letisku.

Batožina a kompenzácie
Stratu alebo poškodenie batožiny je možné si pripoistiť, no cestujúci si musí najskôr vybaviť protokol o nepravidelnosti (PIR) priamo na letisku. Tento dokument je nevyhnutný na uplatnenie si nároku na poistné plnenie. Pri meškaní batožiny sú poisťovne ochotné preplatiť účty za nevyhnutné nákupy hygienických potrieb či oblečenia, no iba do 48 hodín od doručenia batožiny a po predložení dokladov o výdavkoch.
Podľa nariadení má za stratu alebo poškodenie batožiny plnú zodpovednosť letecký dopravca, ktorý je povinný uhradiť škody až do výšky približne 1 300 eur. Napriek tomu mnohí pasažieri svoje práva nepoznajú alebo sa vzdajú nároku pri prvom odmietnutí zo strany spoločnosti.
Frekvencia a úspešnosť kompenzácií
Štatistiky ukazujú, že približne 1,5 % až 2,5 % letov v Európe je zrušených či mešká tak, že cestujúcim vzniká nárok na finančné odškodnenie. Pri miliónoch letov ročne to predstavuje obrovský počet dotknutých pasažierov. Reálne vyplatených kompenzácií je však oveľa menej, a to kvôli nízkej informovanosti cestujúcich a obštrukciám zo strany aerolínií.
Letecké spoločnosti sa často pokúšajú vyhnúť vyplateniu kompenzácií, využívajú „mimoriadne okolnosti“ alebo komplikujú proces žiadosti. Úspech pri individuálnych žiadostiach sa pohybuje len na úrovni 5 až 10 %. Pomocou špecializovaných agentúr však šanca na úspech výrazne stúpa, čo je dôvod, prečo ich služby využíva čoraz viac ľudí.