Na český online trh sa v lete vráti legendárna sociálna sieť Lidé.cz, ktorú prevádzkuje technologická spoločnosť Seznam.cz. Podľa dostupných informácií aktuálne prebieha intenzívny nábor moderátorov, ktorí by mohli do svojich pozícií nastúpiť už v júli. Hoci finálna podoba novej platformy dosiaľ nie je známa, očakáva sa, že Seznam prispôsobí sieť súčasným trendom a výrazne inovuje jej funkcionalitu.
Z histórie webu až po koniec v roku 2020
Lidé.cz patrí medzi najstaršie sociálne platformy v Česku. Pôvodne vznikla už v roku 1997, keď slúžila ako verejný katalóg českých internetových užívateľov. Časom sa však vyvinula do podoby plnohodnotnej sociálnej siete s blogmi, diskusnými fórami, chatmi a vlastnými používateľskými galériami.
V roku 2014, v reakcii na masívny odliv používateľov smerom ku globálnym službám ako Facebook, prešla platforma zásadnou premenou a stala sa primárne online zoznamkou. Napriek týmto zmenám sa sieť potýkala so stále znižujúcou sa popularitou a silnou konkurenciou aplikácií ako Tinder. Prevádzka siete bola napokon definitívne ukončená 14. decembra 2020, pričom ako hlavné dôvody skončenia boli uvádzané aj problémy s moderovaním nevhodného správania používateľov.
Seznam má silnú základňu používateľov a technologickú výhodu
Znovuobnovenie siete Lidé.cz spoločnosťou Seznam prichádza v období silného postavenia tejto českej firmy na domácom internetovom trhu. Mesačne služby Seznamu, ako napríklad domovskú stránku a e-mailové schránky, využíva približne 7 miliónov ľudí, čo predstavuje významnú základňu používateľov, na ktorej Seznam dokáže stavať.
Seznam navyše dlhodobo prevádzkuje diskusné platformy v rámci vlastných spravodajských portálov a partnerských stránok, kde sú užívateľmi zavedené profily s funkciami pripomínajúcimi mikroblogy podobné sieti X, predtým známej ako Twitter. Spoločnosť teda disponuje skúsenosťami i technologickým zázemím potrebným pre efektívnu moderáciu online obsahu, ktorý by mal byť navyše posilnený využitím vlastných systémov umelej inteligencie. Tá má napomôcť najmä pri detekcii a riadení problematického správania zo strany užívateľov bez rozsiahlej personálnej záťaže.
Možnosti zberu údajov o používateľoch sú u Seznam.cz už vyriešené legislatívne. To znamená, že firma môže ľahko ponúkať aj platené varianty služby s minimálnym intruzívnym reklamovaním obsahu, podobne ako to poznáme pri sieťach v správe spoločnosti Meta či X.
Výzvou bude konkurovať gigantom ako Facebook a Instagram
Aj napriek tomu zostáva dôležitou otázkou, ako Seznam priláka súčasných užívateľov, ktorí sú už dlhšie etablovaní na zavedených globálnych platformách, akými sú Instagram alebo Facebook. Nejde pritom len o technologické inovácie a viacero nových funkcií, ale aj o samotné používateľské rozhranie, jednoduchosť používania a jedinečné benefity, ktoré dokážu prilákať a udržať pozornosť verejnosti.
Úspešnosť novo spustenej platformy Lidé.cz preto vzhľadom na silu konkurencie nebude samozrejmosťou a pravdepodobne bude odrážať kombináciu kvalitného marketingu, pokročilých technológií ako aj schopnosti ponúknuť jednoznačne unikátne služby, ktoré na iných domácich alebo zahraničných sociálnych sieťach bežne nie sú dostupné.
Letné mesiace teda ukážu, či sa legenda českého internetu skutočne stane relevantnou alternatívou na poli moderných sociálnych sietí.