NEWSBYTE.sk
štvrtok, 18. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • Daň
  • auto
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Mobilita > Lacnejší benzín E10 je pre väčšinu moderných áut bezpečný, riziko hrozí starším modelom
MobilitaNovinkyTechnológieZahraničie

Lacnejší benzín E10 je pre väčšinu moderných áut bezpečný, riziko hrozí starším modelom

Strašiak menom benzín E10. Ničí motor, alebo ide len o prežitok? Mnohí vodiči sa ho boja aj napriek nižšej cene.

18. decembra 2025

Lacnejší benzín E10 má v Nemecku k dispozícii takmer každý motorista, no napriek nižšej cene po ňom dlhodobo siaha len približne tretina vodičov. Väčšina zákazníkov na čerpacích staniciach uprednostňuje drahší variant E5, hoci odborné dáta potvrdzujú, že pre moderné autá E10 nepredstavuje reálne riziko. Rozhodujúci je najmä strach, ktorý sa medzi motoristami udržal celé roky.

Upozornil na to nemecký automotoklub ADAC s tým, že nedôvera pramení ešte z obdobia zavádzania paliva s vyšším podielom bioetanolu. Vtedy sa masovo šírili varovania o údajnom poškodzovaní motorov, pričom časť vodičov si tieto obavy zachovala dodnes. To sa deje aj napriek tomu, že E10 je už roky bežnou súčasťou trhu a milióny vozidiel naň jazdia bez akýchkoľvek komplikácií.

Ktoré autá môžu tankovať E10

Technická realita je pritom pomerne jasná. Pre drvivú väčšinu áut, ktoré dnes jazdia po európskych cestách, je benzín E10 bezpečný. Všetky vozidlá vyrobené po roku 2011 a veľká časť modelov uvedených na trh po roku 2000 sú konštrukčne prispôsobené na desaťpercentný podiel bioetanolu bez negatívnych dôsledkov na motor či palivovú sústavu.

Problémy môžu vzniknúť najmä pri starších vozidlách vyrábaných približne pred rokmi 1995 až 2000, ako aj pri veteránoch, youngtimeroch a starších motocykloch. Etanol má agresívnejšie chemické vlastnosti než čistý benzín a pri dlhodobom používaní dokáže narušiť staré gumové tesnenia, hadice či membrány. Výsledkom môžu byť netesnosti palivovej sústavy alebo prevádzkové poruchy.

Voda a dlhé státie

Ďalším faktorom je hygroskopická schopnosť etanolu, teda viazanie vlhkosti zo vzduchu. Ak staršie auto dlhší čas stojí, v nádrži sa môže hromadiť voda, ktorá zvyšuje riziko korózie kovových častí. Tento problém sa týka najmä starších karburátorových systémov, ktoré neboli navrhnuté na kontakt s palivami so zvýšeným obsahom biozložky.

Spotreba a ekologická dilema

Medzi vodičmi sa často spomína aj mierne vyššia spotreba pri E10. Odborníci potvrdzujú, že bioetanol má nižšiu energetickú hustotu než tradičný benzín, no rozdiel v reálnej premávke je minimálny a bežný vodič ho spravidla nezaregistruje. Výraznejšia diskusia sa vedie skôr o ekologickom prínose, keďže pestovanie plodín na výrobu paliva spotrebúva ornú pôdu a vyžaduje intenzívne poľnohospodárstvo. Aj preto časť motoristov volí E5, hoci zaň platí viac.

ŠTÍTKY:automobilBenzíne10ekológiaetanolmotornemeckopalivospotreba
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Od 1. mája 2026 štát vyradí nepoistené autá, zmena zasiahne vyše 300-tisíc majiteľov
Ďalší článok Dávka v nezamestnanosti sa mení, evidencia do 31. decembra 2025 zachová vyšší príjem
Najčítanejšie
Vládny špeciál s Ficom mal v Bruseli nehodu, návrat je možný najskôr 19. decembra
Mobilita Novinky
Nález munície pri trati medzi Šaľou a Trnovcom nad Váhom zastavil vlaky, varuje ZSSK
Bezpečnosť Mobilita
Od januára 2026 zmení poisťovňu 124-tisíc Slovákov, VšZP príde o 26-tisíc poistencov
Ekonomika Novinky
Telekom pokryl 99,1 % populácie 5G a na Slovensku spustil 5G Stand Alone
Novinky Slovensko
Na Solinkách v Žiline sa sprísnila kontrola parkovania, polícia začala rozdávať pokuty
Bezpečnosť Mobilita
Ostatní tiež čítajú

EÚ zvažuje zrušenie zákazu spaľovacích motorov od roku 2035, pravidlá môžu zmäknúť

ÚRSO zavádza pásmové tarify: domácnostiam s nízkou spotrebou zlacnie elektrina

EÚ sa dohodla na 90 % znížení emisií do roku 2040, odkladá ETS2 do 2028

Nové emisné limity EÚ od 2025 zdražia nové autá v priemere o tisíce eur

Nové pravidlá EÚ pre kúrenie: staré plynové kotly zostávajú, novostavby čaká zmena

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.