Európsky automobilový priemysel čelí historicky najtvrdším emisným obmedzeniam. Nové nariadenie Európskej únie stanovuje ešte prísnejší priemerný limit emisií CO2 – maximálne 93,5 gramu na kilometer pre všetky nové vozidlá. Oproti pôvodnému štandardu 95 gramov predstavuje táto zmena ďalšie sprísnenie podmienok. Navyše, ruší sa možnosť korekcie emisného limitu podľa hmotnosti vozidla, čo v minulosti umožňovalo automobilkám zvýšiť priemerné emisie až na úroveň 116 gramov CO2 na kilometer.
Na splnenie týchto prísnych pravidiel by automobilky museli zabezpečiť, aby približne štvrtina predaných áut boli elektromobily. V súčasnosti však elektromobily predstavujú len 13 percent európskeho trhu. Nedostatočný rast záujmu o elektrické vozidlá brzdí najmä pokles štátnych dotácií.
Tvrdé finančné postihy a zdražovanie vozidiel
Automobilky, ktoré nedokážu splniť nové emisné limity, budú čeliť vysokým pokutám. Za každý gram CO2 nad povoleným limitom zaplatia výrobcovia 95 eur za každé predané auto. V prípade koncernu Volkswagen, ktorého súčasný priemer emisií dosahuje 123 gramov CO2 na kilometer, by pokuta mohla prekročiť 2 800 eur na jedno vozidlo. Najväčší výrobcovia tak predpokladajú, že tieto náklady budú musieť preniesť na zákazníkov. Ceny áut značky Volkswagen a Škoda by sa mohli zvýšiť približne o 2 300 eur, zatiaľ čo u koncernu Stellantis sa očakáva priemerné zvýšenie cien o 1 100 eur na vozidlo, pri možných pokutách až 2,3 miliardy eur. Podobné dôsledky by postihli aj značky Renault, Nissan, Mitsubishi, Ford, Mercedes-Benz a BMW.

Situáciu ešte viac skomplikuje očakávané zavedenie nového štandardu Euro 6e-bis, ktorý sprísňuje spôsob merania emisií hlavne pri plug-in hybridoch. Výsledkom môže byť ďalší nárast priemerných emisií, čím sa automobilky vystavujú ďalším sankciám.
Strategické rozhodovanie pod tlakom
Výrobcovia automobilov sa ocitli medzi dvoma extrémnymi alternatívami. Jednou z nich je výrazné zníženie produkcie spaľovacích motorov, čo by viedlo k masívnemu prepúšťaniu. Druhou možnosťou je nákup drahých emisných kreditov od spoločností ako Tesla alebo predaj elektromobilov pod výrobnú cenu, čo by v oboch prípadoch predstavovalo výrazné finančné straty.
Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) odhaduje, že sektor by mohol v roku 2025 prísť o 16 miliárd eur, čo by zásadne obmedzilo investície do výskumu, inovácií a vývoja nových technológií. V konečnom dôsledku sa pritom najviac zhorší situácia pre spotrebiteľov, ktorí budú čeliť rastúcim cenám nových áut. Pre čoraz väčšiu časť obyvateľstva sa tak kúpa nového vozidla môže stať nedosiahnuteľnou.
Neistá budúcnosť trhu a odvetvia
Automobilový priemysel v Európe sa tak dostáva do fázy zásadného prehodnocovania stratégií a výrobného portfólia. Vysoké pokuty, pokles predaja elektromobilov a rastúce výrobné náklady znižujú konkurencieschopnosť domácich výrobcov voči globálnej konkurencii. Očakáva sa, že trh prejde výrazným posunom, ktorého dôsledky pocítia nielen samotní výrobcovia, ale najmä bežní zákazníci a zamestnanci v celom hodnotovom reťazci.