Automobilový priemysel v Európe čelí výrazným výzvam, keďže firmy balansujú medzi pokračujúcim predajom obľúbených spaľovacích áut a tlakom Európskej únie na urýchlenie prechodu k elektromobilite. Kia je jednou zo spoločností, ktoré sa v súčasnosti snažia vyvážiť tieto dve protichodné požiadavky.
Krehká rovnováha medzi ziskom a reguláciami
Carlos Lahoz, viceprezident predaja Kia v Európe, upozornil v rozhovore pre Automotive News Europe na riziká príliš výrazného priklonenia sa k jednému typu vozidiel. Ak by spoločnosť predávala prevažne benzínové a naftové autá, mohla by nedodržať prísne emisné normy EÚ a čeliť veľkým pokutám. Naopak, prílišné zameranie na predaj elektromobilov, ktoré majú stále vyššie výrobné náklady, by mohlo negatívne ovplyvniť ziskové marže firmy a tým aj jej ďalší rozvoj.
Základným problémom elektromobility zostávajú nákladné batérie. Ich cena naďalej bráni tomu, aby elektromobily dosiahli podobnú ziskovosť ako vozidlá so spaľovacími motormi. Lahoz zdôraznil, že zisky generované predajom benzínových vozidiel dnes umožňujú automobilkám financovať vývoj a výrobu elektrických áut zajtrajška.

Táto situácia nie je špecifická len pre značku Kia, ale týka sa väčšiny veľkých výrobcov automobilov operujúcich na európskom trhu. Legislatíva Európskej únie pritom stále sprísňuje pravidlá, ktorých cieľom je urýchliť prechod od spaľovacích motorov k ekologickejšej doprave. Hrozba vysokých pokút núti firmy obchodovať s vozidlami na elektrinu a plug-in hybridnými modelmi, aby vyvážili vyššie emisie spaľovacích vozidiel.
Automobilky zatiaľ bojujú s novými normami EÚ
Európska únia od výrobcov áut neustupuje a jej požiadavky sa neustále zvyšujú. Volkswagen a Renault už varovali, že by mohli v horizonte roka 2025 čeliť mnohomiliardovým pokutám kvôli prekročeniu emisných limitov. Európska komisia síce automobilovému priemyslu poskytla predĺženie termínu a stanovila výpočet emisného limitu flotíl ako priemer za obdobie rokov 2025 až 2027, no najmä väčšie firmy vnímajú tlak ako enormný.
Pokiaľ ide o konkrétne dopady, manažment automobilky Stellantis informoval, že viac ako štvrtina pracovného času ich inžinierov sa sústreďuje výlučne na zabezpečenie súladu automobilov s legislatívou EÚ.
Kia rastie aj napriek výzvam trhu a silnej konkurencii
Aj napriek zložitému prostrediu na európskom automobilovom trhu zažíva značka Kia pozitívne obdobie. Podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov ACEA sa za prvé štyri mesiace roka jej podarilo získať trhový podiel na úrovni 4,1 percenta v regióne pokrývajúcom EÚ, EFTA a Spojené kráľovstvo. Kia tak predbehla mnohé tradičné mená trhu, ako sú Ford (3,4 percenta), Opel/Vauxhall (2,9 percenta), Citroën (2,8 percenta), Fiat (2,3 percenta) aj SEAT (1,7 percenta), a dokonca aj svoju sesterskú značku Hyundai (3,9 percenta).
Napriek úspechu Kia zostáva celková situácia na automobilovom trhu neistá, keďže rovnováha medzi emisnými požiadavkami a obchodnými výsledkami je stále veľmi krehká. Nové modely elektromobilov, ktoré sú síce atraktívne z pohľadu emisií a legislatívy, musia byť stále dotované ziskami zo spaľovacích modelov, čo nie je dlhodobo udržateľné riešenie.