Zmena bankového účtu sa od 1. júla 2025 stala výrazne jednoduchšou a pohodlnejšou. Novela zákona o platobných službách totiž umožnila klientom presúvať svoje platobné účty elektronicky priamo prostredníctvom internetového bankovníctva, bez nutnosti návštevy pobočky banky.
Prvé banky na Slovensku už službu ponúkajú
Momentálne túto možnosť na slovenskom trhu aktívne zaviedli Slovenská sporiteľňa, Tatra banka a Všeobecná úverová banka. Klienti týchto inštitúcií môžu podať elektronickú žiadosť cez internetové bankovníctvo. Do novej iniciatívy elektronického presunu účtov je zapojená aj 365.bank, ktorá aktuálne ešte len prijíma prichádzajúce žiadosti od klientov konkurenčných bánk.
Podľa dostupných informácií Slovenskej bankovej asociácie (SBA) je celý tento proces možný vďaka uznávaniu tzv. zmluvne dohodnutého elektronického podpisu. Ide o podpis, ktorý klienti bežne využívajú pri elektronickej komunikácii so svojou bankou, a ktorý je uznávaný pri uzatváraní zmlúv na diaľku.

Koniec osobných návštev, ale možnosť zostáva
Elektronický presun platobného účtu umožňuje podstatné zrýchlenie a zjednodušenie administratívnych krokov. Už netreba navštíviť pobočku osobne, čím môžu klienti ušetriť značné množstvo času. Táto možnosť však naďalej ostáva dostupná pre všetkých, ktorí uprednostňujú tradičnú osobnú formu komunikácie s bankovými pracovníkmi.
Zároveň táto novinka umožňuje efektívnu výmenu potrebnej dokumentácie priamo medzi zúčastnenými bankami. Prichádzajúca banka preberá zodpovednosť za informovanie inkasantov a platiteľov nového čísla účtu klienta. Banka doplní všetky potrebné údaje za klienta automaticky, čím sa minimalizujú chyby, nezrovnalosti v inkasách a prípadné reklamácie transakcií.
Benefity pre všetky zapojené strany
Zavedená novinka prináša výhody nielen klientom, ale aj bankám či inkasantom. Dohodnuté elektronické podpisy urýchľujú a zjednodušujú vzájomnú komunikáciu medzi poskytovateľmi platobných služieb. Zároveň zrýchlené spracovanie elektronických žiadostí výrazne uľahčuje informovanie tretích strán, čo zabezpečuje hladký a bezproblémový prechod klientov medzi bankami.
Celková elektronizácia procesu okrem vyššieho komfortu pre klientov znamená tiež väčšiu spoľahlivosť platieb a inkás. Priamo v okamihu presunu účtu zadá klient splnomocnenie pre prijímajúcu banku na kontaktovanie všetkých dotknutých subjektov. Tým dochádza k rýchlemu oznamovaniu nového účtu, čo je prínosné nielen pre klientov, ale aj pre dodávateľov služieb využívajúcich pravidelné inkasné platby.
Zavedenie elektronických žiadostí o presun účtov nie je jedinou zmenou, ktorú aktuálne prináša bankový sektor na Slovensku. Od tohto roka bola bankám uložená aj nová povinnosť – pred odoslaním platby umožniť klientom overenie mena príjemcu platby, čím sa predchádza chybným či neoprávneným prevodom.
Elektronický presun platobného účtu teda predstavuje významný posun v modernizácii slovenského bankovníctva, ktorého prínos pocítia klienti aj finančné inštitúcie. Bankové procesy sa vďaka digitalizácii stávajú jednoduchšími, rýchlejšími a efektívnejšími.