NEWSBYTE.sk
pondelok, 28. júl 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • EK
  • auto
  • Vláda
  • AI
  • Vodiči
  • Slováci
  • Daň
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Blog > Mobilita > Zaplatíme za každý kilometer? Nový poplatok pre vodičov rozdeľuje spoločnosť
MobilitaNovinky

Zaplatíme za každý kilometer? Nový poplatok pre vodičov rozdeľuje spoločnosť

Poplatok presne za to, koľko kilometrov prejdete po diaľnici? Nový model znie fajn, no sú tu vážne trhliny, na ktoré treba dať pozor.

28. júla 2025

Model financovania cestnej infraštruktúry v Európe zažíva rozsiahle diskusie o možných zmenách. V Španielsku, kde väčšina diaľničnej siete zostáva bezplatná, sa znovu dostáva do popredia otázka zavedenia poplatku na základe najazdených kilometrov. Podnet na túto zmenu predložila prestížna Asociácia stavebných a infraštruktúrnych koncesionárov (SEOPAN), ktorá presadzuje spravodlivejší model financovania cestnej siete. Veľká časť verejnosti však tento návrh kritizuje, pričom ide o citlivú tému s ekonomickými, ekologickými aj sociálnymi dôsledkami.

Nový model financovania dopravy

Podľa návrhu SEOPAN by mali vodiči osobných automobilov platiť poplatok vo výške 0,03 eura za každý najazdený kilometer. Nákladné vozidlá by boli zaťažené vyššou sadzbou, konkrétne 0,14 eura za kilometer. Tento model by zahŕňal kompletnú sieť štátnych ciest a diaľnic o dĺžke viac ako 13 600 kilometrov, ktoré sú v súčasnosti bezplatné. Asociácia uvádza, že takýto systém by zabezpečil financovanie cestnej infraštruktúry priamo prostredníctvom používateľov, čím by odstránil nerovnováhu medzi domácimi a zahraničnými vodičmi, ktorí dnes využívajú španielske cesty zadarmo.

Zásadnou motiváciou pre túto zmenu je klesajúci výnos zo spotrebnej dane z pohonných hmôt, čo je dôsledok narastajúceho počtu elektromobilov, ktoré tento poplatok neplatia. Nový systém mýta by podľa prognóz mohol za obdobie 25 rokov priniesť až 143 miliárd eur na investície do cestnej infraštruktúry, pričom by zároveň znížil rozpočtové výdavky štátu o viac ako 40 miliárd eur. Tento model by mal slúžiť ako alternatíva k súčasnému financovaniu opráv a modernizácie ciest, ktoré čelí narastajúcim ekonomickým tlakom.

TECHBYTE
MIMORIADNE: EÚ čelí ďalšej energetickej KRÍZE. Máme sa pripraviť na najhoršie (čo sa deje)

MIMORIADNE: EÚ čelí ďalšej energetickej KRÍZE. Máme sa pripraviť na najhoršie (čo sa deje)

Vymysleli NOVÝ poplatok: Bežný človek za rok zaplatí 450 €, podnikatelia 3x toľko

Vymysleli NOVÝ poplatok: Bežný človek za rok zaplatí 450 €, podnikatelia 3x toľko

Projekt storočia: Číňania stavajú revolučnú elektráreň. Vyrobí 10-násobok toho, čo celé Slovensko

Projekt storočia: Číňania stavajú revolučnú elektráreň. Vyrobí 10-násobok toho, čo celé Slovensko

MIMORIADNE: EÚ čelí ďalšej energetickej KRÍZE. Máme sa pripraviť na najhoršie (čo sa deje)
MIMORIADNE: EÚ čelí ďalšej energetickej KRÍZE. Máme sa pripraviť na najhoršie (čo sa deje)
Vymysleli NOVÝ poplatok: Bežný človek za rok zaplatí 450 €, podnikatelia 3x toľko
Vymysleli NOVÝ poplatok: Bežný človek za rok zaplatí 450 €, podnikatelia 3x toľko
Projekt storočia: Číňania stavajú revolučnú elektráreň. Vyrobí 10-násobok toho, čo celé Slovensko
Projekt storočia: Číňania stavajú revolučnú elektráreň. Vyrobí 10-násobok toho, čo celé Slovensko

Spravodlivé, no nákladné riešenie

Experti zdôrazňujú, že navrhovaný model prináša množstvo výhod. Zavádza spravodlivejší prístup k financovaniu dopravnej infraštruktúry, keďže za opotrebovávanie ciest platia tí, ktorí ich reálne najviac využívajú. Rovnako eliminuje finančnú nerovnosť medzi domácimi a zahraničnými vodičmi. Tento systém je navyše pripravený na éru elektromobility, pričom vytvára pevný a udržateľný finančný základ bez ohľadu na typ pohonu vozidla. Dynamické nastavenie sadzieb zároveň umožňuje regulovať hustotu premávky počas špičky, či motivovať vodičov k používaniu ekologickejších vozidiel.

Na druhej strane je zavedenie mýta spojené s významnými nevýhodami, ktoré vyvolávajú spoločenský odpor. Pre mnohých vodičov by nový model znamenal výrazné zvýšenie životných nákladov, najmä v regiónoch s obmedzenou dostupnosťou verejnej dopravy. Táto situácia by mohla prehĺbiť sociálnu nerovnosť a znevýhodniť nízkopríjmové skupiny, ako aj vidiecke oblasti, kde sú dlhé trasy často nevyhnutnosťou. Okrem toho samotná realizácia systému mýta predstavuje obrovskú finančnú záťaž. Vybudovanie technológie na sledovanie a kontrolu najazdených kilometrov si vyžiada investície v hodnote stoviek miliónov až miliárd eur, čo značne ovplyvní efektivitu celkových výnosov.

Politické a spoločenské otázky

Zavedenie poplatkov za prejazd ciest čelí v Španielsku značnej politickej rezistencii, a to najmä z dôvodu silného zvyku verejnosti na dlhoročné bezplatné využívanie cestnej siete. Cesty sa dnes financujú z daní všetkých občanov, bez ohľadu na mieru ich využívania. Návrh na zavedenie mýta už v minulosti narazil na odpor verejnosti, pre ktorú sú takéto zmeny spojené so zásadným zásahom do rodinných rozpočtov. Ochrana súkromia je ďalším problémom, keďže nový systém by zahŕňal monitorovanie pohybu vozidiel, čo vyvoláva obavy zo zneužitia údajov alebo kybernetických útokov.

Podobné modely zvažujú aj iné európske krajiny, ako Holandsko či Spojené kráľovstvo. Ekonomický a ekologický tlak na verejné financie, ale aj nové požiadavky vyplývajúce z elektromobility naznačujú, že systém „plať, koľko jazdíš“ by sa mohol postupne stať štandardom naprieč Európou. V Španielsku však prijatie tohto návrhu bude závisieť od schopnosti politických predstaviteľov nájsť rovnováhu medzi ekonomicky efektívnym riešením a zohľadnením sociálnych dopadov na obyvateľstvo.

ŠTÍTKY:Vodiči
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok ÚRSO mení pravidlá: Lacnejšia elektrina pre Slovákov alebo vyššie ceny všetkého? (čo nás čaká)
Ďalší článok MIMORIADNE: Brusel schválil RADIKÁLNE zdraženie. Ceny cigariet na Slovensku prekonajú 7 €
Najčítanejšie
Hrozivá správa: Na Slovensku niekto zámerne ruší GPS signál. Odborníci varujú, čo to môže znamenať
Bezpečnosť Novinky
Brusel chystá tvrdý zásah: Staršie autá pod hrozbou prísnych pravidiel, majiteľov čakajú veľké výdavky
Mobilita Novinky
Slovnaft oznamuje prelomový krok: Nová ropa mení pravidlá hry, ceny palív môžu prekvapiť
Ekonomika Novinky
Slováci, pripravte sa: Prichádzajú zásadné zmeny v cenách energií, ktoré ovplyvnia vaše peňaženky
Ekonomika Novinky
Do štátnej pokladnice pritekajú milióny: Toto tajomstvo hazardu prinieslo Slovensku nečakaný zisk
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

Nová štúdia šokuje: Moderné SUV dávajú vodičom slepú zónu, ktorá môže stáť životy

POZOR: Európska únia mení pravidlá hry pre vodičov aj automobilky. Čakajú nás lacnejšie opravy, ale aj drahšie autá?

Dopravcovia, POZOR: Nové kontroly v Česku hrozia pokutami až do výšky 28 514 eur!

Európske automobilky ZDVIHLI rukavicu: Chcú poraziť technologických gigantov, vodičov čakajú zásadné zmeny

Vodiči, POZOR: Ceny palív zatiaľ stabilné, ale blíži sa drastické zdraženie. Ste pripravení?

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.