YouTube, ktorý je známy ambicióznou monetizačnou politikou, oznámil ďalšie sprísnenie svojej stratégie voči používateľom platenej služby YouTube Premium Lite. Táto služba, ktorá bola predstavená len v marci tohto roka ako lacnejší variant prémiového členstva, ponúka výrazne menej benefitov oproti štandardnému YouTube Premium. Teraz však zákazníkov očakáva ďalšie znevýhodnenie.
YouTube Premium Lite prinesie viac reklám od júna
Od 30. júna tohto roka začnú používatelia služby Premium Lite na YouTube zaznamenávať nárast reklám. Nová reklamná politika zasiahne predovšetkým populárny formát krátkych videí YouTube Shorts, kde boli používatelia doteraz zvyknutí prevažne na obsah bez reklamy. Samotná spoločnosť Google, vlastník platformy YouTube, už začala zasielať upozornenia o chystaných zmenách prostredníctvom emailu, pričom uviedla, že napriek zvýšeniu množstva inzercie by väčšina videí mala zostať aj naďalej bez reklamy.
Služba Premium Lite bola oficiálne predstavená ako cenovo priaznivejšie členstvo za 7,99 dolára mesačne. Na rozdiel od klasickej služby Premium však neposkytuje úplnú ochranu pred reklamou, iba obmedzené zobrazovanie reklám. Zároveň používateľom chýbajú významné benefity ako možnosť offline sťahovania videí či prehrávanie obsahu na pozadí, rovnako nemajú k dispozícii streamovaciu službu YouTube Music. Aktuálne navyše toto členstvo nie je dostupné na všetkých trhoch.
Google testuje reklamné bloky v kľúčových momentoch videí
Cieľom Googlu zjavne zostáva maximalizácia tržieb z reklamných zobrazení. Novozavedené zmeny prichádzajú v čase, keď spoločnosť už skúša aj ďalší kontroverzný reklamný model nazvaný Peak Points. Ide o inzertný formát cielený umelou inteligenciou, ktorý by mal reklamy zobrazovať práve v najlepších alebo kľúčových momentoch sledovaných videí.
Tento systém má byť atraktívny predovšetkým pre inzerentov, keďže zaručuje vysokú mieru sledovanosti reklamného obsahu. Pre bežného diváka však môže takéto správanie platformy znamenať výrazné narušenie zážitku sledovania videí. Zatiaľ nebolo potvrdené, či bude možné tieto nové inzeráty preskočiť, alebo ich budú používatelia nútení sledovať v plnej dĺžke. Momentálne Google novinku Peak Points len testuje, pričom globálne nasadenie by malo nasledovať až neskôr v tomto roku.
Používateľom zostáva len drahšia alternatíva
Používateľom, ktorí sa chcú úplne vyhnúť reklamám a negatívnym zásahom do sledovania, ostáva ako jediná možnosť klasické predplatné YouTube Premium. Za toto predplatné však zaplatia viac ako za lacnejšiu alternatívu Premium Lite. Google očividne vsádza na to, že zvyšovanie množstva reklám na lacnejšom členstve primäje zákazníkov prechod na drahšie prémiové účty s plnohodnotným súborom výhod bez reklám.