Nemecký automobilový gigant Volkswagen sa ocitol na križovatke, ktorá by mohla ovplyvniť jeho budúcnosť ako lídra svetového priemyslu. S ohľadom na ekonomické výzvy a globálnu konkurenciu je spoločnosť nútená upraviť svoje smerovanie, čo prináša riziká aj možnosti. Generálny riaditeľ Oliver Blume vedie firmu cez neľahké obdobie, keď sa Volkswagen snaží nielen zachovať svoju pozíciu, ale aj nájsť nové cesty k stabilite.
Hromadné prepúšťanie v nemeckých závodoch
Volkswagen plánuje výrazné zníženie výroby, ktoré má zasiahnuť až 700-tisíc áut ročne. Tento krok má vážne dopady na pracovné miesta – iba v Nemecku zanikne viac ako 35-tisíc pozícií. Významnú redukciu zamestnancov pocíti aj Audi, ktoré sa chystá prepustiť 7 500 ľudí, zatiaľ čo Porsche počíta s úbytkom ďalších tisícov pracovníkov. Napriek týmto krokom vedenie tvrdí, že ide o nutnú súčasť ozdravného procesu. Hoci tržby ostali na úrovniach predchádzajúceho roka, zisky sa v prvej polovici roka prepadli o 38 percent.
Analytici porovnávajú túto situáciu s transformáciou nemeckého oceliarskeho priemyslu v minulosti, keď fabriky postupne presúvali svoju výrobu do zahraničia. Kľúčovými problémami sú drahá energia, rastúce náklady na mzdy a zložitosť administratívy, ktorá brzdí flexibilitu a inováciu. Na rozdiel od minulosti, keď Volkswagen určoval trendy, dnes sa pokúša udržať krok s konkurenciou, ktorá vykazuje dynamickú expanziu.

Presun výroby na juh Európy
Medzi najväčších rivalov Volkswagenu patrí súčasne Čína, kde domáci výrobcovia elektromobilov rýchlo dobývajú trhy. Tieto autá sú cenovo dostupnejšie a technologicky pokročilejšie, čo vytvára tlak na nemeckú automobilku. Neochota zákazníkov v Európe masívne prechádzať na elektrické modely VW tento problém len zhoršuje. Výsledkom je presun časti výroby do krajín južnej Európy, ako je Španielsko a Portugalsko, kde sú prevádzkové náklady nižšie a lokálne vlády podporujú zelené investície.
Modely ako ID. Polo v hodnote 25-tisíc eur a pripravovaný ID. Every1, ktorého cena by sa mala pohybovať okolo 20-tisíc eur, predstavujú pokus o získanie novej klientely v nižšej cenovej kategórii. Náročnou úlohou však zostáva splniť vysoké štandardy kvality a súčasne udržať efektivitu logistiky. Južanské prevádzky by podľa manažmentu mohli konkurovať aj niektorým čínskym hráčom, čím by sa posilnila globálna pozícia Volkswagenu.
Napätie vo vedení a budúcnosť automobilky
Oliver Blume, ktorý súčasne šéfuje aj Porsche, čelí kritike za nesmierne náročnú pozíciu vedenia dvoch veľkých značiek. Porsche zároveň zápasí s poklesom predaja na čínskom trhu, kde záujem o luxusné modely medziročne klesol o štvrtinu. Budovanie plánovaných batériových centier bolo pozastavené, čo vedie k návratu niektorých produktov k spaľovacím motorom. Táto stratégia vyvoláva pochybnosti o dlhodobých cieľoch značky.
Blume obhajuje svoju dvojitú funkciu tvrdením, že umožňuje efektívnejšie prepojenie inovácií a pružnejšie rozhodovanie. Investori však s napätím sledujú, dokedy bude mať na realizáciu svojich plánov priestor. Celá situácia má charakter šachovej partie, kde každý krok môže rozhodnúť, či sa Volkswagen zachová ako symbol nemeckej precíznosti, alebo prepadne do zabudnutia v globalizovanom automobilovom svete.


