NEWSBYTE.sk
utorok, 16. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • auto
  • Daň
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Ekonomika > Volkswagen pred krachom? HISTORICKÝ prepad ziskov a masové prepúšťanie otriasajú celým Nemeckom
EkonomikaNovinky

Volkswagen pred krachom? HISTORICKÝ prepad ziskov a masové prepúšťanie otriasajú celým Nemeckom

Volkswagen oznamuje masívne prepúšťanie v Nemecku, tisíce miest zaniknú. Plány počítajú so znížením výroby o 700‑tisíc áut a stratou 35‑tisíc pozícií.

30. októbra 2025

Nemecký automobilový gigant Volkswagen sa ocitol na križovatke, ktorá by mohla ovplyvniť jeho budúcnosť ako lídra svetového priemyslu. S ohľadom na ekonomické výzvy a globálnu konkurenciu je spoločnosť nútená upraviť svoje smerovanie, čo prináša riziká aj možnosti. Generálny riaditeľ Oliver Blume vedie firmu cez neľahké obdobie, keď sa Volkswagen snaží nielen zachovať svoju pozíciu, ale aj nájsť nové cesty k stabilite.

Hromadné prepúšťanie v nemeckých závodoch

Volkswagen plánuje výrazné zníženie výroby, ktoré má zasiahnuť až 700-tisíc áut ročne. Tento krok má vážne dopady na pracovné miesta – iba v Nemecku zanikne viac ako 35-tisíc pozícií. Významnú redukciu zamestnancov pocíti aj Audi, ktoré sa chystá prepustiť 7 500 ľudí, zatiaľ čo Porsche počíta s úbytkom ďalších tisícov pracovníkov. Napriek týmto krokom vedenie tvrdí, že ide o nutnú súčasť ozdravného procesu. Hoci tržby ostali na úrovniach predchádzajúceho roka, zisky sa v prvej polovici roka prepadli o 38 percent.

Analytici porovnávajú túto situáciu s transformáciou nemeckého oceliarskeho priemyslu v minulosti, keď fabriky postupne presúvali svoju výrobu do zahraničia. Kľúčovými problémami sú drahá energia, rastúce náklady na mzdy a zložitosť administratívy, ktorá brzdí flexibilitu a inováciu. Na rozdiel od minulosti, keď Volkswagen určoval trendy, dnes sa pokúša udržať krok s konkurenciou, ktorá vykazuje dynamickú expanziu.

Presun výroby na juh Európy

Medzi najväčších rivalov Volkswagenu patrí súčasne Čína, kde domáci výrobcovia elektromobilov rýchlo dobývajú trhy. Tieto autá sú cenovo dostupnejšie a technologicky pokročilejšie, čo vytvára tlak na nemeckú automobilku. Neochota zákazníkov v Európe masívne prechádzať na elektrické modely VW tento problém len zhoršuje. Výsledkom je presun časti výroby do krajín južnej Európy, ako je Španielsko a Portugalsko, kde sú prevádzkové náklady nižšie a lokálne vlády podporujú zelené investície.

Modely ako ID. Polo v hodnote 25-tisíc eur a pripravovaný ID. Every1, ktorého cena by sa mala pohybovať okolo 20-tisíc eur, predstavujú pokus o získanie novej klientely v nižšej cenovej kategórii. Náročnou úlohou však zostáva splniť vysoké štandardy kvality a súčasne udržať efektivitu logistiky. Južanské prevádzky by podľa manažmentu mohli konkurovať aj niektorým čínskym hráčom, čím by sa posilnila globálna pozícia Volkswagenu.

Napätie vo vedení a budúcnosť automobilky

Oliver Blume, ktorý súčasne šéfuje aj Porsche, čelí kritike za nesmierne náročnú pozíciu vedenia dvoch veľkých značiek. Porsche zároveň zápasí s poklesom predaja na čínskom trhu, kde záujem o luxusné modely medziročne klesol o štvrtinu. Budovanie plánovaných batériových centier bolo pozastavené, čo vedie k návratu niektorých produktov k spaľovacím motorom. Táto stratégia vyvoláva pochybnosti o dlhodobých cieľoch značky.

Blume obhajuje svoju dvojitú funkciu tvrdením, že umožňuje efektívnejšie prepojenie inovácií a pružnejšie rozhodovanie. Investori však s napätím sledujú, dokedy bude mať na realizáciu svojich plánov priestor. Celá situácia má charakter šachovej partie, kde každý krok môže rozhodnúť, či sa Volkswagen zachová ako symbol nemeckej precíznosti, alebo prepadne do zabudnutia v globalizovanom automobilovom svete.

Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Slovensko čaká revolúcia v podnikaní: Povinnosť pre všetkých podnikateľov, ktorá zmení pravidlá hry
Ďalší článok Žandári s novými autami: Rezort investoval tisíce do dizajnu polepov, verejnosť ostáva rozdelená
Najčítanejšie
Štát ruší finančné stropy na výnimkové lieky, poisťovne musia dodržať jednotné pravidlá
Novinky Politika
EÚ od 1. júla 2026 zdaní lacné zásielky z Číny paušálom 3 eurá
Ekonomika Novinky
Ceny batérií klesli pod 100 dolárov a elektromobily môžu v roku 2026 zlacnieť
Ekonomika Mobilita
Štát preberá nákup učebníc za 20 miliónov eur, učitelia varujú pred návratom minulosti
Novinky Politika
Okay fón strháva poplatky aj po zrušení služieb, štát má obmedzené možnosti
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

Od 1. januára 2026 sa menia dôchodky, PN aj odvody pre zamestnancov a SZČO

Od roku 2026 štát zvýši nemocenské dávky, materské dosiahne až 2 300 eur

Tirolsko od 20. decembra 2025 obmedzí prejazd obcami, Slovákom hrozí pokuta 90 eur

Slovensko.sk vypnú v noci 15. decembra, štátne e-služby budú nedostupné do rána

Dôchodky od januára 2026 porastú: Novým aj súčasným seniorom štát pridá desiatky eur

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.