Európska komisia zvažuje prísne kontroly áut nad desať rokov: Slovenských motoristov čaká náročné obdobie
Drahšie a častejšie STK zasiahnú celé Slovensko
Nový návrh Európskej komisie by mohol zásadne zmeniť fungovanie vozových parkov všetkých členských štátov EÚ. Pravdepodobne najvýraznejšie by dopadol na Slovensko, kde priemerný vek automobilov dosahuje približne 15 rokov. Podľa pripravovaného pravidla by každé vozidlo, ktoré prekročí desať rokov od prvej evidencie, muselo povinne absolvovať technickú a emisnú kontrolu každý rok. V súčasnosti sa na Slovensku vykonáva STK po štyroch rokoch života auta a potom v dvojročných intervaloch.
Tento krok by mal podľa Európskej komisie primárne zvýšiť bezpečnosť na cestách, obmedziť manipulácie s tachometrami a prispieť k znižovaniu emisií. EK odhaduje, že do roku 2050 by nové opatrenia mohli zachrániť až 7 000 ľudských životov a ošetriť 65 000 vážnych zranení v rámci Únie. Cieľom je aj zníženie počtu dopravných nehôd o polovicu do roku 2030.

Pre slovenských motoristov by zavedenie povinnej, každoročnej STK znamenalo citeľnú finančnú a administratívnu záťaž. Ročné poplatky za technickú kontrolu predstavujú značnú finančnú položku predovšetkým pre nízkopríjmové skupiny obyvateľstva. V prípade neabsolvovania kontroly hrozí vodičom pokuta až 330 eur, pričom zníženie na 110 eur je možné len v prípade rýchleho zaplatenia a dodatočnej nápravy.
Záujem STK narastie, kapacity sú otázne
Prevádzkovatelia staníc technickej kontroly môžu očakávať zvýšený záujem o služby, čo sa logicky prejaví na raste tržieb. Výrazne väčší počet kontrol však môže v krátkom čase spôsobiť vážne kapacitné problémy. Ak dôjde k skokovému nárastu požiadaviek bez dostatočnej prípravy, vodiči budú čeliť dlhším čakacím lehotám a výrazne komplikovanejšiemu procesu získania platného dokladu o spôsobilosti vozidla.
Hoci EK argumentuje zabezpečením vyššej bezpečnosti a znížením ekologickej záťaže, medzi odbornou a laickou verejnosťou sa objavujú pochybnosti o účinnosti opatrenia. Kritici pripomínajú, že príčinou mnohých dopravných nehôd nie je vždy technický stav vozidla – často sú za haváriami samotní vodiči a ich porušovanie pravidiel cestnej premávky.
Návrh bude predmetom diskusií, definitíva zatiaľ nepadla
Navrhovaná zmena stále neplatí – je vo fáze rokovaní na úrovni Európskeho parlamentu a medzi členskými štátmi EÚ. Podobné úpravy legislatívy sa v minulosti prijímali aj niekoľko rokov; francúzsky príklad povinnej STK pre motocykle ukazuje, že implementácia môže byť zdĺhavá.
Ak by opatrenie prešlo, Slováci s výrazne starnúcim automobilovým parkom by patrili medzi najviac postihnutých. Nové pravidlá prinesú zvýšené náklady, administratívnu záťaž aj ďalšie výzvy. Pre STK stanice ide síce o príležitosť, no nevyhnutné budú aj investície do personálu a infraštruktúry. Celý proces preto čakajú rozsiahle diskusie a niekoľko rokov príprav.